Er alkoholreklame løsningen på mediebransjens problemer? 

Alkoholreklamer i norsk media

TV 2-journalist Geir Økland foreslo å tillate spill- og alkoholreklamer i norske mediehus.                                                         Foto: Ole Christian Nymoen

På Norsk journalistlags (NJ) landsmøte på Fornebu, ble det fremmet et forslag om å revurdere lovforbudene om spill- og alkoholreklamer i journalistikken. 

Det var TV2-journalist Geir Økland, som foreslo at NJ skal ta initiativ til en lovendring. Den økonomiske nedgangen i mediebransjen er hovedgrunnen til forslaget.

Likt for alle

Jannicke Westlie Driveklepp er leder for foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) ved Volda ungdomsskole. Hun er kritisk til en endring i loven.

– Vi er jo ikke positive til spill- og alkoholreklamer i norske medier. Man kan finne mye reklamer for det i utlandet, men det er fint å se at vi greier oss uten her i Norge.

Stian Wattø har liten tro på en endring vil skje med det første. Foto: Privat

Staale Wattø jobber til daglig i Sunnmørsposten. Han var tilstede på landsmøtet som representant for Møre og Romsdal. Wattø skjønner godt hvorfor forslaget kom, men han tror ikke en endring vil skje i nærmeste fremtid.

– Jeg tror alle mediehus ser på løsninger til pengeproblemene deres, derfor er forslaget ingen overraskelse. Jeg synes det bør være likt for norske og utenlandske mediehus, men jeg tror ikke at noen endringer kommer til å skje med det første, sier Wattø.

– Bloggere er den største trusselen

Det største argumentet mot alkohol- og spillreklamer er påvirkningen det vil ha på ungdommer. Både Wattø og Driveklepp er spesielt skeptiske til en medieplattform.

– Skal bloggere reklamere for alkohol og gambling, er det klart at det vil påvirke ungdommene som leser. Det er mye penger som styrer i disse spillselskapene, og vi klarer oss helt fint uten, sier Driveklepp.

Skeptisk til spillreklame

Slik loven er nå kan utenlandske kanaler, som TV3 og TV Norge, sende spillreklamer fra selskaper som Unibet og Betsson på sine kanaler. Norske mediehus har kun lov til å sende reklamer fra Norsk Tipping. Dette gir de utenlandske mediehusene en økonomisk fordel i forhold til de norske mediehusene.

– Spillavhengighet har snart blitt et like stort problem som alkoholisme i dag. Jeg tror og mener de bør stramme inn på reglene knyttet spillreklame, men jeg tror ikke det kommer noen endring på alkoholreglene, forteller Wattø

Til tross for økonomisk nedgang i mediebransjen, var det få journalister som ville at NJ skulle ta initiativ til en lovendring.

– Forslaget kom veldig overaskende på oss, men det ble ingen stor diskusjon rundt dette. Det ble nedstemt ganske raskt av deltakerne på møte, konkluderer Wattø