Bruker millioner i valgkampen

Bruker millioner på reklame

STØRST: De største partiene bruker mest penger i valgkampen. Faksimile: Politisk reklame

Forbrukerombudet har mottatt flere henvendelser om politisk reklame i forkant av årets stortingsvalg. Regelverket rundt politisk reklame er strengt - partiene bruker millioner. 

Over 97 millioner kroner er det samlede beløpet de ni største partiene kommer til å bruke i årets valgkamp, viser tall NRK har hentet inn fra partiene. 

Valgkampbudsjettene har vokst med 17 prosent, sammenlignet med stortingsvalget for fire år siden. Da brukte de ni største partiene 83 millioner kroner, skriver NRK. 

Bruker millioner

Faksimile: NRK

Partiet som bruker mest i årets valgkamp er Arbeiderpartiet. De bruker hele 30 millioner kroner, etterfulgt av Høyre som bruker 25 millioner kroner.

 "Vi har en sterk arbeidstakerorganisasjon som ønsker å bidra til regjeringsskifte i Norge, altså LO, og så har vi også mange som gir små bidrag." Sier partisekretær Kjersti Stenseng i Ap til NRK. 

Både Arbeiderpartiet og Høyre har brukt betydelige ressurser på sosiale medier, særlig Snapchat, under årets valgkamp.  

Regler for politisk reklame

 LOV: Det er kun forbud med politisk reklame på tv sier Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. FOTO: Kimm Saatvedt

Forbrukerrådet har mottatt mange spørsmål i forkant av stortingsvalget. 

I en pressemelding skriver de at det ikke er forbudt å distribuere partiprogram eller annen informasjon til norske husstander. Heller ikke de som har reservert seg mot reklame er fritatt. 

Grunner er at forbudet i marknadsføringslova er avgrenset til å gjelde næringslivet. 

"Politiske parti er ikkje rekna som næringsdrivande og difor vil ein publikasjon med eit rent politisk bodskap ikkje vere ulovleg å distribuere til alle postkasser." Skriver fagdirektør i Forbrukarombodet Tonje Hovde Skjelbostad i en pressemelding.

Ikke lov med tv

Kringkastingsloven har forbud mot reklame for livssyn og politiske budskap på tv. Likevel er det fullt lov med politisk reklame på radio og i audiovisuelle bestillingstjenester som på nett-tv eller sosiale medier. 

Nærnett

Les flere artikler fra Nærnett.