Sigurjon og busselskapet snakket sammen 

Busselskapet svarer

Etter mange reaksjoner har busselskapet nå tatt kontakt med Sigurjon for å få orden i saken. 

Nærnett skrev den 8. september om at Sigurjon (19) opplevde å ikke få bli med bussen fra Moa til Ørsta grunnet rullestol. Sigurjon ble stående på bussholdeplassen og måtte ta taxi hjem. 

Magne Hetle, avdelingsleder i Nettbuss Volda sier dette i en mail til Nærnett om saken.  

– På vår buss mellom Ålesund og Volda 19. august kl 20.10, fikk vi en kunde i rullestol på Moa som skulle til Ørsta. Betjeningspanelet til rullestolheisen i bussen var forlagt slik at vår sjåfør ikke kunne betjene den.

– Vi fikk da bestilt maxi-taxi som kjørte rullestolbrukeren fra Moa og hjem for vår regning, forteller Hetle

SKJERMDUMP: Slik så artikkelen ut 8. september

Dårlig kommunikasjon 

Busselskapet har vært i kontakt med familien til Sigurjon for å få ordnet opp i det som skjedde på holdeplassen i Moa. Moren til Sigurjon, Gudbjørg Eiriksdottir forteller følgende til Nærnett i kjølvannet av dialogen med selskapet.

– Vi vil ikke beklage noe som er sagt tidligere. Sigurjon følte det sånn der og da. og det er det vi har formidlet videre. Det har tydeligvis vært mangel på forklaring. Sigurjon trodde blant annet at han måtte betale for drosjen og sendte derfor taxien hjem igjen. 

Vil legge saken bak seg 

Begge parter ønsker å poengtere at forholdet mellom rullestolbrukeren og busselskapet er godt.

– Vi ønsker han velkommen på bussen igjen og er sikker på at våre sjåfører vil ta i mot han på en god måte, utdyper Magne Hetle i Nettbuss.

–  Vi ønsker absolutt ikke at bussjåføren skal få noe som helst problemer med dette. Servicen fra busselskapet har vært veldig god før denne hendelsen, avslutter moren til Sigurjon. 

 

Torgeir Knutsen

Les flere artikler fra Torgeir Knutsen.

Journalistikkstudent ved høgskolen i Volda