Mener ansatte i varehandelen er mest utsatt

Konkurshopp i Volda

Både Haugen Bok og Narvesen har fått erfare hvordan teknologien forandrer folks kjøpevaner
Foto: Hope Jazmin Ask

Den ene så muligheter i digitalisering. Den andre måtte legge inn årene. Konkurstallene har ikke vært høyere i Volda på fem år.

– Netthandel er en klar trussel for den fysiske handelsstanden, forteller Pål Bakke, seniorrådgiver i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) Møre og Romsdal.

Han sammenligner amerikanske kjøpesentre med spøkelseshus og frykter at det samme skal skje i Norge.

I Volda viser ferske tall at butikkdøden har slått til. Nylig måtte Narvesen i sentrum legges ned. Tidligere daglig leder der, Eivind Lysbakk, forklarer at mange av de faste inntektene som Narvesen hadde tidligere faller bort når tjenestene han solgte nå er tilgjengelige på telefonene, som for eksempel tipping.

– Færre oppsøker kiosker for å stemple tippelappen der, når en lett kan gjøre det via telefon og PC.

I 2018 gikk åtte bedrifter konkurs i Volda kommune. Dette er fem mer enn i 2017, hvor bare tre bedrifter gikk konkurs. Volda har ikke hatt så høye konkurstall siden 2014.

– Varehandel er den mest utsatte yrkesgruppen på landsbasis, forklarer Harald Fondevik hos SSB.

Fondevik har ikke et konkret svar på hvorfor konkurstallene er såpass høye, men Pål Bakke mener at teknologien må ta mye av skylden.

– Det er liten tvil om at digitalisering, robotisering og endring i kjøpevaner gjør at mange bedrifter har en stor utfordring, sier Bakke til Nærnett.

Et selskap som derimot tidlig trykket internett til sitt bryst, er den tradisjonsrike Volda-bedriften Haugen Bok. På tampen av nittitallet lanserte de Norges første nettbaserte bokhandel. Ifølge daglig leder Lars-Ove Hammer er de fortsatt størst på nett i sin sjanger.

– Vi har holdt oss store siden starten, ikke minst etter at vi ble kjøpt opp av VB Bok A/S som også eier Akademika, samt ebok.no. Til sammen er vi størst på både fysiske og digitale bøker solgt på nett

Internett som allemannseie

Både Bakke og Hammer peker på bruken av internett. Internett er blitt allemannseie, og særlig i Norge har tett opptil 100% av befolkningen tilgang. Internett gjør verden mye mindre, og det er mer lettvint å gjøre ting man tidligere brukte tid på – som å vente til neste dag for å få med seg dagens nyheter eller dra til butikker for å handle varer. I dag handler mange på nett. Derfor er mange bedrifter ikke bærekraftige lenger. Narvesen i Volda la ned blant annet på grunn av at folk bruker telefonen til det meste som de tidligere tilbød.

Med dette i bakhodet er det kanskje ikke rart at konkurstallene var svært høye i 2018, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Ser vi på perioden 2010-2016 har antall netthandler hatt en svært positiv vekst, mens fysiske butikker har hatt en negativ utvikling under hele tidsrommet. Dette viser grafen under.

Kilde: SSB, Virke Analyse

Dobbel omsetning i Ørsta

Med rett over 9.000 innbyggere er Volda ganske nærme Ørstas litt over 10.000. På tross av hvor nære de er i innbyggertall ser det ut til å være mye lettere å drive kiosk i Ørsta. Det var ikke lite som skilte de to Narvesenene, får vi vite av Lysbakken. I Ørsta omsetter de for omtrent det dobbelte av hva Lysbakkens sin Narvesen gjorde før den ble lagt ned. Beliggenheten har nok mye mer å si enn innbyggertallet i dette tilfellet. Narvesen i Ørsta ligger i et kjøpesenter hvor folk som trasker forbi har lett for å dra inn en tur, mens Narvesen i Volda ikke var like heldig med sin plassering der den lå i en enveiskjørt sidegate.

Eivind Lysbakk understreker at Narvesens sortiment besto av et stort arsenal av varer. Som kiosk vil dagligvarebutikken være en naturlig konkurrent, og i en kommune som Volda hvor man har butikker åpnet til 23:00 hver dag i uka kan det bli vanskelig å holde tritt. Eivind forteller oss at:

– To tredjedeler av inntektene til Narvesen her var på nettopp Tipping, og salg av mat og is. Den siste tredjedelen var diverse lesestoff, som aviser, magasiner og bøker.

Når alle varene som kiosken tjente mest penger på er blitt mer brukervennlig hjemmefra og i dagligvarebutikker, er det ikke lett å holde en kiosk i gang.

Det var fortsatt de som benyttet seg av Narvesen frem til den ble lagt ned.
​​​​Foto: Hope Jazmin Ask

Det har blitt en gradvis overgang, hvor Narvesen har tjent mindre og mindre for hvert år. For ikke så lenge siden var de en kiosk som drev med filmutleie, men med dagens strømmetjenester som HBO, Netflix og Viaplay vil nok folk heller leie en film fra stua. Selv om det er teknologien i form av smarttelefoner som har overtatt det meste av kundebasen hans, så pekte han også på omlegging av vei i sentrum som en begrunnelse på at salget har gått ned.

Haugen Bok velger nettbutikken

Haugen Bok slet med noe litt annet enn hva Narvesen i Volda gjorde. Det var ikke mangel på besøkende som var årsaken til nedleggelse av den fysiske butikken i 2009.

– Det ble vanskeligere å håndtere begge butikkformene, sier Hammer.

Lokalet til Haugen Bok ble brukt til både butikk og lager, og dette virket inn på avgjørelsen om å satse kun på nettbutikken. Det ble slitsomt å ha kunder tråkkende rundt i lageret til Norges største nettbutikk.

Yrker i fremtiden

De teknologiske fremskrittene som skjer i dagens samfunn er helt klart med på å endre samfunnet slikt vi kjenner det. Fremover vil den økende netthandelen føre til færre butikkansatte, noe vi allerede ser tendenser til. Pål Bakke forteller at det samme gjelder andre bransjer – slik som bank, forsikring og administrative funksjoner. Altså kan det være smart å satse på utdanning innen digitalisering og teknologi, da Bakke mener dette vil gi gode jobbmuligheter i fremtiden.