Ut av stuevinduet, inn i matvogna 

nongyao matvogn thai

SULTNE ØRSTINGER: Nongyao Berge sier nordmenn generelt er glade i thaimat. Foto: Håkon Kvam Lyngstad

Nongyao Berge i Ørsta er del av en nasjonal mattrend når hun selger thailandsk mat fra et kjøkken med hjul.

På parkeringsplassen til et bilverksted i Ørsta blir du møtt av lukten av curry og kokosmelk. Fra ei tilhengervogn serverer Nongyao Berge ørstinger på farta.

Startet fra stua

Såkalte matvogner, eller foodtrucks som det også kalles, har blitt en populær kilde til rask, sunn og god mat for både unge og gamle. I Oslo skal man ikke lete lenge før man støter på en matvogn, og trenden er nå i ferd med å erobre andre deler av landet. 

Ei som har slengt seg på denne matbevegelsen, er Nongyao Berge. Hun har sin egen matvogn i Ørsta, og selger thaimat i nærheten av rundkjøringen ved hotell Ivar Aasen. Det har hun gjort i noen måneder, men det var ikke der det hele startet.

nongyao thai matvogn
EGEN BEDRIFT: Nongyao Berge driver matvogna Nongyao Thai Takeaway i Ørsta.
Foto: Håkon Kvam Lyngstad

– Jeg visste jeg var flink til å lage mat, så jeg startet å selge fra vinduet mitt hjemme. Det ble så mye matlukt i huset at jeg måtte kjøpe meg vogn og flytte meg hit, forteller hun, etterfulgt av lett latter.

Hun forteller at det hele startet i februar i fjor, og at hun solgte mat fra stuevinduet sitt i tre måneder før hun kjøpte seg matvogn og begynte å lete etter en plass å stå.

– Det tok litt tid å finne et sted til vognen, men jeg fikk meg en plass på høsten i fjor. Det var et litt gjemt sted ved siden av Ørsta camping, og det var ikke så mange som tok turen innom der, forklarer Berge.

Konkurransedrevet

Den siste tida har flere lignende boder dukket opp i både Ørsta og Volda. Likevel ser Berge lyst på konkurransen.

– Folk handler nok hos den boden de liker best, så det er på mange måter kunden som bestemmer, sier hun.

Samtidig sier hun det er mange som liker thaimat i området.

nongyao matvogn thai
HØY VARME: Thaivogna er utstyrt med alt som trengs for å tilberede rettene på menyen. Foto: Håkon Kvam Lyngstad

– Noen eldre er kanskje litt skeptiske ennå, men både ungdommer og reisevante nordmenn er veldig glade i thailandsk mat.

Restaurantdrøm

Berge sier at drømmen ville vært å ha sin egen restaurant, men at hun samtidig trives godt med dagens situasjon.

– Så lenge jeg holder meg til vogna, har jeg ingen faste utgifter. Da er ting mer fleksibelt, og jeg kan reise rundt til andre steder på ulike arrangement, forteller Berge.

Hun har allerede vært i Stryn for å selge mat en gang. Det gikk fint, selv om hun synes dialekta var litt vanskelig å forstå.

– For noe språk, ler hun.

Nasjonal trend

– I dagens samfunn har folk stadig dårligere tid, så mange setter pris på å bare kunne raske med seg noe mat fra ei matvogn på vei hjem fra jobb, sier Sigurd Liverød fra Food Trucks Norge.

Han påpeker at matvogner har gjort det mulig for folk å få tak i rask og 'fresh' mat, selv når man går gatelangs i storbyer. Tidligere mener han det har vært vanskelig å få tak i annet enn kebab og pølser med pommes frites fra gatekjøkken.

Sigurd Liverød fra Food Trucks Norge håper denne typen tilbud vil bli mer og mer populært. Foto: Privat.

– Nå kan du kjøpe kylling brasert i vin fra ei matvogn når du er på farta, og det er jo ganske kult, sier han.

Food Trucks Norge har en ganske spesifikk definisjon på hva som telles som en foodtruck. Det skal være en bil som serverer mat fra en luke på siden. Om Nongyaos vogn teller som en foodtruck etter foreningens definisjon er usikkert, men Liverød synes uansett det er bra at lignende tilbud sprer seg rundt om i landet.

Han peker på at det er mindre økonomisk risiko knyttet til å starte opp en foodtruck sammenlignet med en restaurant, og mener det kan føre til at konseptet raskt vokser seg stort.

– Jeg håper det blir flere og flere gode mattilbud langs veiene rundt omkring i landet.