En handlegate med særpreg

RETROKROK: På Lagerutsalget har eier Reidun Sunde laget en sofakrok hvor kundene kan sette seg ned med en kaffekopp. Her selger hun retro-varer og LP-plater. F.v: Irene Berteig fra Hildes gartneri, Ingvill Henden fra Vestitur klesbutikk, Reidun Sunde fra Lagerutsalget. Foto: Beth-Kajsa Elveos.

Volda sentrum har hatt problemer med å konkurrere med netthandel. På Nordfjordeid kan de ha funnet en løsning på problemet.

På Lagerutsalget møtes tre blide venninner til morgenkaffe. Eieren av Lagerutsalget, Reidun Sunde har nylig hatt bursdag. Derfor har Irene Berteig, som er tredje generasjon i familiebedriften Hildes gartneri, tatt med egenproduserte tulipaner og sjokolade til henne. 

Damene er stolte av sentrumet sitt og mimrer tilbake til da folk gikk over fjell og kom inn fjorden med båt for å handle da det var salg i Nordfjordeid. Selv om det er litt annerledes i dag, er de optimistiske med tanke på fremtiden. 

FAMILIEBEDRIFT: Reidun Sunde er fjerde generasjon av sin familie som driver butikk i Nordfjordeid. Foto: Beth-Kajsa Elveos. 

– Nisjebutikkene vil nok overleve, det blir mer og mer fokus på at butikkene skal ha særpreg, sier Irene fra Hildes gartneri.

Fornøyde med ordføreren 

GODT SAMARBEID: Ingvill Henden fra Vestitur er glad for at butikkene i Eidsgata samarbeider. Foto: Beth-Kajsa Elveos.

Over kaffen forteller de om den store dugnadsånden som lever i bygda. Butikkene er flinke til å hjelpe hverandre med å ta i et tak  om noe trengs.

– Ordføreren i Eid har vært flink til  å fronte handelsnæringen i bygda. Han kommer bestandig i nyoppstartede butikker med blomster, sier Ingvill Henden som driver klesbutikken Vestitur. 

Sommershopping: 

Eidsgata er en idyllisk gate med en god blanding av verneverdige hus, nisjebutikker og boliger og resturanter. Å gå gjennom gatene gir følelsen av at man er avskjermet fra trafikken, men det kun avstengt fra trafikk på lørdagen om sommeren. Dette er et kompromiss mellom kommunen og handelsnæringen i Eid. 

Les også: Ønsker opprusting av gåtata

UTE I SOLA: Folket trekker ut i Eidsgata på en finværsdag. Butikkene passer på at de promoterer for seg utenfor. 

En volding om handel

Kristin Rødven Eide kommer opprinnelig fra Volda, men har de siste årene drevet Fotografen Eide i Nordfjordeid. I tillegg er hun ansatt i en 20 prosent stilling i Nordfjordeid senter AS, som er handelsforeningen på Nordfjordeid. Kristin er arrangementsansvarlig, og jobber aktivt med blant annet Sommershopping, Eidsmessa, Julemessa og cruisetrafikken som blir aktuell i 2019.

FOTOGRAFEN EIDE: Kristin Rødven Eide sier det er viktig at butikkene har mangfold i varene de selger. De prøver å ikke tråkke hverandre på tærne med å ha for like produkter. Foto: Beth-Kajsa Elveos. 

Kristin mener at om et sentrum skal blomstre, må butikkene  samarbeide i stedet for å rakke ned på hverandre. 

– Kommunikasjon er det viktigste for å skape et levende sentrum. Butikkene må slutte å se på kjøpesentrene som konkurrenter, men begynne å samarbeide med de. Her i Nordfjordeid prøver ikke butikkene i sentrum å kapre når senteret har kampanjer. I stedet blir de en forlengende arm av arrangementet, forteller fotografen. Hun sier at butikkene i Eid driver med framsnakk av hverandre, og har lav terskel for å anbefale kundene videre til en konkurrent dersom de ikke har det kunden er ute etter. 

– Hvorfor er det vanskelig for Volda som har over ni tusen innbyggere å få til et livlig handelssentrum, når Nordfjordeid har klart det med i underkant av tre tusen innbyggere? 

– I Volda driver kommunen med mye snakking og vurdering, men lite handling. Jeg får tilbakemeldinger fra voldinger om at de skulle ønske at de kunne fått til det vi har fått til i Eid, sier Kristin som understreker at det også er mye positivt med Volda.

Hun forteller at politikerne i  Eid kommune har vært engasjert i handelsnæringen. Kommunen satte blandt annet i gang et tiltak for å få kultur og næring til å samarbeide. 

– I regi av dette tiltaket (VAKN) ble det arrangert frokostmøte en gang i måneden, der kultur og næring kunne møtes og utveksle ideer. I tillegg har kommunen i samarbeid med Bordsjord vekst arrangert grunder-kurs og kurs i sosiale medier  for driverne, forteller Kristin som mener at disse tiltakene har endret mentaliteten blant de som driver butikker i Eid. 

 

Les også: Slik er Voldas handlegater

 

– Butikkenes hovedfiende er netthandelen.

Folk vil ha butikkene for å se, også handler de på nett etterpå. 

 Hva kan butikkene gjøre for å konkurrere med netthandelen?

 Butikkene kan tilby netthandel selv, slik at kundene kan sitte hjemme og bestille, og enten hente i butikken, eller få det levert hjem, sier den utflytta voldingen. Hun derimot at det viktigste fortsatt er servicen. 

– Å komme inn i en butikk og bli møtt med et smil, bli tilbudt en kopp kaffe og en smaksprøve, er det som gjør at man som butikk skiller seg fra netthandelen. For det kan aldri nettet konkurrere med, mener Kristin som sier det er viktig at butikkene har kunnskap om produktene de selger. De bør vite hva produktene er laget av og hvor de kommer fra. 

– Det er også viktig at de har kunnskap om de andre butikkene i sentrum og kan guide kunden videre, dette er et unikt servicetilbud som ikke en netthandel kan tilby, sier fotografen.

 DET LILLE EKSTRA: Utenfor nisjebutikken Primula Design har driveren laget et utemiljø. Her pleier folk å ta med seg kaffen sin å sitte å klemme. Foto: Beth-Kajsa Elveos.

En del av opplevelsen.

HUS MED SJEL: Lokalene til Primula Design kunne kanskje trengt et malingsstrøk, men det skorter ikke på sjel. Foto: Beth-Kajsa Elveos. 

Bak disken på Primula Design står Ingun Vaksdal. Hun har drevet butikken i Eidsgata i ti år, men har en lang karriere i butikkbransjen bak seg. Vaksdal mener at godt kunne vært gågate hver lørdag, slik ville folk bli vandt med det.

Samtidig er hun også fornøyd med handelsnæringen i Eidsgata, og byr gjerne de som kommer innom butikken på en lakrissjokolade. 

Inne på Primula er varer plassert fra gulv til tak, og man blir overveldet av farger og dufter. Her kan man gå på oppdagelsesferd i utvalget av pyntegjenstander, lys, sjokolande og kremer. 

STORT UTVALG: På Primula bugner det av forskjellige godsaker. Foto: Beth-Kajsa Elveos.

– Jeg merker at kundene er glade for å ha en butikk med særpreg. At det bugner av varer skal være en del av opplevelsen, sier den erfarne butikkdamen.