– Øyeblikkelig feelgood 

Foto: Michelle Kleveland

Kishore Gajenda har drevet med yoga siden han var elleve-tolv år gammel. Foto: Michelle Kleveland 

Da Kishore Gajenda (26) flyttet fra India til Volda, tok han med seg interessen for yoga. Nå lærer han bort yoga til kvinner fra 20 og opp til 75 år. 

Én gang i uken underviser Kishore yoga i Volda. Foto: Michelle Kleveland 

I en gymsal spiller musikkanlegget rolig, indisk musikk. På gulvet ligger tjue damer på ryggen med lukkede øyne. Utenom lyden av panfløyte, er det helt stille i rommet. Minuttene går. 

– Ta beina opp igjen, armene bak skuldrene, prøv å dytte ned bak skuldrene og kom opp. 

Plutselig står alle i bro. 

– Og sakte ned igjen, sier yogainstruktør Kishore Gajenda, og alle følger etter. 

Fra India til Volda 

Kishore er fra Bangalore i India og begynte med yoga da han var elleve-tolv år gammel. 

– I India har vi en kombinasjon av friluftsliv og hathayoga. Hver sommer gikk vi på fjelltur og bodde oppe i fjellene og gjorde yoga. Det var der jeg lærte yoga. 

Senere tok han yogalærerkurs og kunne undervise barn i yoga, og fire-fem år senere tok han et nytt kurs og kunne undervise ungdom i tillegg. 

– Jeg begynte med yoga da jeg var veldig ung, og det var bare gøy, fordi vi gikk på fjelltur og gjorde yoga utendørs. Jeg er veldig interessert i å være ute i skogen, så det var en kjekk mulighet til kombinere både yoga og friluftsliv. 

Leder av Dametrim-gruppen, Kari-Lise Driveklepp, og yogainstruktør Kishore. Driveklepp er selv med på yogatimene, og forteller at de er en variert gruppe. Foto: Michelle Kleveland 

I fjor flyttet Kishore fra India til Volda for å studere, og de siste ni månedene har han vært yogalærer i både Volda og Ørsta. 

– Det var morsomt da jeg begynte her, fordi folk ikke var vant til indisk yoga. Yoga er litt annerledes i det vestlige samfunnet enn typisk indisk yoga. 

– Første gangen jeg hadde yoga her, hadde jeg 15 minutter pusteøvelse og 15 minutter meditasjon, og folk syntes det var så rart. Her har yoga blitt mer moderne og handler mer om sterk trening, så det var morsomt da jeg viste så mange rare meditasjons- og pusteteknikker, ler han. 

Kishore forteller at yoga er mye roligere i India, fordi man fokuserer mer på pusten og hvordan man føler seg. 

Yogatimen er variert og inneholder både styrke, bevegelse og pusteteknikker. Foto: Michelle Kleveland 

Yoga i alle aldre 

Én gang i uken samles kvinner fra 20-årene og opp til 75 år for å gjøre yoga sammen med Kishore. Yogatilbudet er en del av Volda Turn og Idrottslag (VTI) sitt program Dametrim, i tillegg til styrketrening og tabata. 

– Jeg underviser i upa-yoga, som er den grunnleggende formen for yoga, og hatha-yoga, som også er grunnleggende, forteller Kishore. 

– Aldersgruppen her er veldig variert, så jeg må ha en god kombinasjon av alt. Det er ikke bra hvis en som er 75 ikke klarer det. I dag var det litt sterk trening, i tillegg til pusteteknikker og litt bevegelse. Det var en kombinasjon av alt egentlig, fra hode til føtter. 

De fleste øvelsene varierer fra uke til uke. 

– Jeg pleier å ha 15 til 20 minutter med repetisjon, men resten av tiden bruker jeg på å lære dem nye posisjoner, stillinger og teknikker. 

Selv prøver Kishore å gjøre yoga hver dag. 

– Jeg prøver å repetere hver dag, fordi jeg må lære alt som er nytt og repetere det jeg har lært før, sånn at de jeg underviser lærer riktig. Men ikke så ofte på søndager, smiler han. 

Kishore forteller at det morsomt da han begynte som yogalærer i Norge, fordi folk ikke var vant til indisk yoga. Foto: Michelle Kleveland 

– God følelse 

Kishore forteller at det er mange som tror at yoga er så enkelt. 

– Mange tror at yoga ikke er så fysisk, men hvis du prøver en gang, ser du at det er ganske sterk trening. Du blir veldig sterk, du kan forbedre kondisjonen din, og det er bra for helsen. 

– Hva er det du liker så godt med yoga? 

– Vi har det så travelt i hverdagen, så det er en kjempebra mulighet til å bare slappe av. 

– Yoga gir glede! Når du er ferdig med yoga får du en veldig god følelse og du kan puste så lett. Alt i alt tror jeg at det er en kjempefin rutine å ha i livet. Det tar ikke så lang tid – kanskje 30 minutter på morgenen og en time på kvelden, hvis du har lyst. 

Selv driver Kishore med yoga omtrent hver dag. Foto: Michelle Kleveland 

En fersk studie fra Goldsmiths, University of London, viser at yoga kan hjelpe mot psykiske og fysiske lidelser, og øke selvfølelsen og energinivået. 

– Er dette noe du kjenner deg igjen i? 

– Ja, absolutt. Jeg blir ofte spurt om hvorfor vi holder ulike posisjoner akkurat på den måten, fordi det ser så rart ut, men det handler om underbevisstheten. Det forbedrer både den fysiske og psykiske helsen, og det får frem en positiv følelse i kroppen. Hvis folk går gjennom en dårlig tid eller er stresset, anbefaler jeg dem å gjøre 15-20 minutter med yoga.

– Det er en øyeblikkelig feel good-ting.