Har du følt deg glad og avslappet de siste dagene? Sola kan nemlig være årsaken

Finværet fortsetter

FINVÆRET: Yr melder fint være hele uken. FOTO: Victoria Skjemstad

Det er vitenskapelig dokumentert at solen virker avslappende, beroligende og gjør oss gladere. Solen hjelper oss blant annet å produsere vitaminer som er viktig for at vi føler oss bra. 

I følge yr.no skal det fine været vedvare ut uken og over til neste uke. På det varmeste er det meldt 15 grader i Volda. 

Se langtidsvarselet for Volda her.

De siste dagene har solen sluttet å spille kostbar, og tittet fram fra bak skyene.  Helsefordelene med solskinn er mange. Solen gir oss blant annet en lykkefølelse, fordi solstrålene frigjør endorfiner i kroppen. Lys øker de signalstoffene i hjernen som gjør oss glade, motiverte og aktive, samtidig som vi blir avslappet. 

Se værvarselet for hele Møre og Romsdal her.

Sol gjør godt for både kropp og sjel
Sollys på huden stimulerer også kroppens egen produksjon av D-vitamin, eller "solvitaminet" som det også kalles. "Solvitaminet" stimulerer opptak av kalsium og hoder skjelett og tenner sunne og sterke. I følge NDLA kan 30 minutter i sola gi deg like mye D-vitamin som en liten flaske tran. 

Mange hudlidelser kan bli bedre av sol, for eksempel psoriasis og noen former for eksem, men også her gjelder måtehold.

Direkte eksponering for sollys kan også være svært skadelig og farlig, men hvis man tar forholdsregler og eksponeringer skjer i moderate mengder, kan solen beskytte mot mange sykdommer.

De negative effektene av sol
Solforbrenning, solstikk og soleksem er blant de mest vanlige av de negative effektene av soling. Hudkreft eller føflekkreft er den alvorligste langtidseffekten av UV-stråling. Intens soling og solforbrenninger, særlig i barneårene, kan føre til utvikling av hudkreft senere i livet. Så lenge man unngår å bli solbrent og husker å få i seg nok væske i løpet av dagen, er det bare å nyte sola.

Tre solråd for å unngå langvarige og negative effekter:

1. Ta pauser fra sola - ikke bli solbrent
Nyt sola, men ikke for lenge av gangen. Din beste solbeskyttelse er å ta noen pauser fra sola mellom klokken 12 og 15. Risiko for hudkreft øker spesielt når du blir solbrent, men også når du får mye sol uten å bli brent. Mye UV-stråler gir dessuten rynker og pigmentflekker.

2. Bruk klær som beskyttelse
Beskytt deg med klær, noe på hodet og solbriller. Sol deg forsiktig, særlig hvis du er vinterblek. Har du lys hud og rødt eller lyst hår, er solbeskyttelse ekstra viktig.

3. Bruk solkrem med minst faktor 15 og smør tilstrekkelig
Kreftforeningen anbefaler at du bør bruke en solkrem med faktor 15 eller høyere. Bruker du en solkrem med faktor 15 vil det gi en beskyttelse på 93 %. En faktor på 30 vil gi en 97 % beskyttelse. Smør tilstrekkelig, en håndfull krem til en hel kropp må til for å få faktorbeskyttelsen som står på solkremen. Har du badet, svettet eller tørket bort kremen, bør du smøre deg på nytt.

Lommelegen: Så farlig er det å bli solbrent.