– Det er først over målstreken du blir ”shaky”

– Det er først over målstreken du blir ”shaky”

Mens andre sitter hjemme foran en skjerm, står Ståle Ervik i garasjen og gjør klar bilen. På under ti sekunder er han og bilen oppe i 285 kilometer i timen.

FREMTIDIG NORGESMESTER: Ståle Ervik og teamet hans Rotset Racing håper på å bli Norgesmestre i dragracing i mai 2019. Foto: Frida Ravna Rømo

Ståle Ervik fra Volda har en litt annerledes hobby enn folk flest. Det hele startet 26 år tilbake i tid, da Ståle var på sitt aller første dragracingløp på Gardermoen. Den gang som tilskuer. Nå er han med i Rotset Racing, Voldas eneste dragrace team.

– Mitt aller første løp som tilskuer i 1992 ga mersmak. Jeg har hatt denne interessen lenge, men jeg kjøpte ikke min egen gatebil før i 2010. Det var heller ikke før i 2014 jeg tok lisensen for dragracing. Siden den gang har det bare ballet på seg.

– Hva er egentlig Dragracing?

Ervik ler mens han forklarer. 
– Det er litt vanskelig å forklare. Til datteren min på fire sier jeg bare at jeg kjører racerbil. Det er en akselerasjonskonkurranse hvor du kan kvalifisere deg til å kjøre fortest på en bestemt tid, en indeks, eller ved å komme raskest mulig i mål. Jeg kjører på en indeks på 7,6 sekund, så alt handler om tusendeler. Sånn sett blir det en jevn kamp for å komme nærmest mulig tiden.

TIDKREVENDE: Det blir mange timer i garasjen når Ervik skal klargjøre bilen til løp. 
Foto: Frida Ravna Rømo

«Safety first»

Selv om farten og tusendels sekund er det som gjelder, er det en ting Ståle mener er viktigst av alt.

– Sikkerheten er det aller viktigste i Dragracing. Det kan være farlig. Det er ingen tvil om at alt må være på stell. Bilen skal tåle en kollisjon, så den må godkjennes før den kan kjøre den hastigheten jeg skal opp i. Når vi kommer til ut på banen er det enda en teknisk kontroll for å se over alt. Vi må også bruke brannsikre drakter når vi kjører. De skal tåle å være midt inne i en brann i 40 sekunder, før det er fare for annengrads forbrenning.

Det er også mye annet å tenke på før løp. Hvor mange timer Ståle har brukt i garasjen har han ikke oversikt over.

– Når jeg gjør klar bilen for løp på vårparten, blir det fort en del timer i garasjen. Nå i vinter før NM blir det masse klargjøring. Jeg skal demontere mye av bilen. Alt skal sjekkes og forbedres. Siste finish blir lakkering og å få den gjennom teknisk kontroll før løpet i mai 2019.

AKSELERASJON: Her får Ervik bilen sin opp i 100 km/t på under to sekunder. 
Foto: Glenn W. Olsen, NMST.no

Norgesmester

Ståle havnet på femteplass av seks deltakere i det siste løpet han kjørte. Nå er målet å bli Norgesmester i klassen «Pro Street».

– Det er første sesong med denne bilen, det innebærer mye testing. Vi er ikke helt i toppen, men når vi får orden på alt så tror jeg vi kommer til å gjøre det ganske bra. Det er et realistisk mål, men det blir så klart en kamp. Alt handler om tusendeler, men det skal vi nok klare å kjempe om.

Dragrace-sjåføren er kjapt ute med svar når han får spørsmål om hva som er det aller beste med denne sporten.

– Det er en deilig følelse når alt klaffer og du klarer å kjøre et veldig bra løp. Egentlig er det totalpakken. Det er et veldig godt miljø, vi er en veldig sammenspleiset gjeng. Det er ikke noe problem å gå til din hardeste konkurrent for å spørre om råd eller hjelp. Samholdet mellom oss som driver med bil som hobby er kjempebra. Å delta i løp er veldig sosialt og kjempeartig.

GODT UTSTYRT: Med 1550 hestekrefter og en toppfart på 300 km/t, må bilen være godt utstyrt. Foto: Frida Ravna Rømo

Sponsorstøtte

Bilsport som hobby kan bli dyrt i lengden, mener dragraceren. Han har ikke lagt noen plan for fortsettelsen etter NM.

– Du holder på til du blir lei. Vi tar én sesong om gangen. Så lenge tiden og interessen er der, klarer du å holde det gående. Det er en kostbar hobby, men jeg har ikke prøvd å skaffe sponsorstøtte enda. Vi kommer til å delta på løpene som er planlagt framover, da kommer jeg kanskje til å gjøre litt for å få hjelp av sponsorer.

FART, SPENNING OG SIKKERHET: Ståle Ervik trives best i høy hastighet, men er også klar på at sikkerhet er det aller viktigste. Foto: Frida Ravna Rømo

Familietid

Selv om han bruker store deler av tiden si garasjen, er det viktig for Ståle å bruke tid med familien.

– Jeg har en familie, så jeg setter av mye tid til til de også. Selv om de ikke tar så mye del i dragracinga, synes de det er spennende at jeg holder på med dette. Samboeren min har vært med én gang på Gardermoen. Yngstedattera mi har ikke vært med og sett på enda, men det tar vi som det kommer. Det hadde jo vært kjekt om hun blir dragracer, hun liker fart og spenning.