Mye kjekjøtt kommer aldri til butikkene

Om lag 23 000 kje blir hvert år avlivet like etter fødsel. Det er ikke et stort nok marked for kjøttet i Norge. 

– Det er dugnad blant de voksne geitene å slikke ren de nyfødte bukkene og geitene, sier geitebonde Hogne Homberset fra Hjartåbygda i Volda. 

Han har rundt 200 geiter som skal kjee i løpet av ei ukes tid. 

– Hvor lenge skal man fôre dem før de blir sendt til slakt?

– De har ei bra slaktevekt på rundt sju kilo når de er mellom sju og åtte uker gamle, forteller han. 

Personlig så sender han kje til Nortura i Førde for slakt, men på grunn av et magert marked for kjøttet må også noen avlives like etter fødsel. 

– Trenger tilgang på kjekjøtt

Fylkesstyrerepresentant i Møre og Romsdal Bondelag, Odd Bjarne Bjørdal, mener kjedene og forbrukerne sitter med makta når det kommer til salg og tilgjengelighet på kjekjøtt.

– Hadde det vært tilgjengelig så tror jeg det ville blitt spist mer kjekjøtt, sier han og legger til:

– Men det er ikke så enkelt, fordi man må ha etterspørsel for at butikkene skal ta inn varen. 

Han tror kjekjøtt kanskje er en glemt råvare, men likevel en fantastisk råvare.

– Kjøttet er mørt og godt, og man klarer å lage god mat ut av det.

Bjørdal forteller at det er ei etisk side med at ikke alle kje bli fôra fram til mat, men legger til at hvis forbrukerne begynner å etterspørre kjøttet kan det være med på å redusere behovet for import av storfekjøtt.

Bedring i markedet for slakteren

Slakteri og matvareprodusenten Ringdal i Hellesylt tar inn geit og kje til videreforedling. 

Daglig leder Ole Ringdal forteller at markedet har vært litt problematisk, men at det de siste åra har bedret seg.

– Markedet for kjøttet er nå bedre enn noen gang tidligere, sier han. 

For ham er det aktuelt å øke produksjon på kjøttet dersom etterspørselen blir større.

– Kjekjøtt er sunt og magert. Bare kundene er der kan vi helt sikkert selge mer, sier Ole Ringdal, og legger til at han mener de som produsenter også må være flinkere til å opplyse om hvordan kjøttet skal brukes til å lage gode matretter. 

Kjedene ser ikke noe stort marked

Kommunikasjonssjef i Coop Norge Lise Mette Kjellberg skriver i en e-post at de ikke opplever noen stor etterspørsel på kjekjøtt i dag. Hun skriver videre at de ikke har noe fast nasjonalt sortiment på kjekjøtt, men at enkelte butikker kan ha det inne som lokalmat. 

«Om det blir større etterspørsel vil vi se på mulighetene til å ta inn mer om vi kan få det til en fornuftig pris», skriver hun.

I NorgesGruppen har de en kampanje på kjekjøtt i noen Meny-butikker samt på to Jacobs-butikker, skriver kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i en e-post.

«Vi selger et parti med årets ferske kjekjøtt. Dette er en liten aktivitet vi har gjort i samarbeid med Nortura over flere år, men produksjonen er liten», skriver Hynne og legger til at dette er en lokalmatskampanje.