Verdens største hybridferge er snart ferdig

Hybridferge

COLOR HYBRID: Den nye ferga er snart ferdig konstruert på Ulstein Verft. Ferga skal overleveres i juni. FOTO: Ane T. Størksen

Ulstein Verft har snart bygget ferdig Color Lines nyeste ferge. Et grønnere alternativ i rekken av Color Lines skip. 

På Ulstein Verft kan man se baugen på et ganske spesielt skip stikke ut av dokka. Der bygges nemlig det som skal bli verdens største hybridferge. 

Color Hybrid er navnet på skipet som skal sørge for en mer miljøvennlig sjøfart mellom Sandefjord og Strømstad.

I 2017 ble kontrakten mellom Color Line og Ulstein Verft underskrevet. En

COLOR HYBRID: Slik skal det ferdige skipet se ut. Foto: Color Line

kontrakt verdt over én milliard kroner.     

Etter planen skal skipet overleveres i juni, og være klar til høysesongen 2019. Det 160 meter lange skipet skal frakte opptil 2 000 passasjerer og 500 biler fra Norge til Sverige. Det vil ha nesten dobbel kapasitet som «M/S Bohus», ferga Color Hybrid skal erstatte.  

På elektrisitet inn og ut av havnen

Skipet er utstyrt med vanlige dieselmotorer, men også en stor batteripakke på 4 700 kilowatt som skal lades via en strømkabel fra et strømanlegg på land. Slik skal skipet kunne gå utslippsfritt og stille inn og ut av Sandefjords havn, en snau time til sammen. Resten av overfarten vil båten gå på dieselmotorer.

SITE MANAGER: Jarle Auby 
FOTO: Ane T. Størksen
 

Jarle Auby står i spissen for Color Line-teamet, som for tiden er på Ulstein Verft og observerer at alt går som det skal. Han forteller at realiseringen av skipet har vært en veldig spennende prosess. 

 — Prosessen har vært spennende, ikke minst med alle de nye konseptene og dette med utslipp, maskineri og teknologi. Så det har vært interessant for både Ulstein og Color Line og alle de som er med. 

I tillegg kan han fortelle at de har satt inn andre miljøtiltak. Blant annet å spare på mye av varmen fra eksosen til oppvarming av båten, samt mer isolasjon i innredningen.        

Ulstein vant internasjonal konkurranse                                                                                       

I anbudsfasen var det til slutt Ulstein Verft som vant over både kinesiske, tyske og et annet norsk verft. 

 — Ulstein hadde de beste produktene og de beste tilbudene. Veldig mange av leverandørene til båten er også lokale her på vestlandet. Så vi synes det var spennende å gå til Sunnmøre.

Inne i ferga vrimler det av arbeidere som sveiser, monterer og kobler for å ferdigstille skipet. Nå er det installasjon og testing av alt utstyret ombord som står i fokus før båten skal sjøsettes rundt påske. 

KAPTEIN: Jan Magnar Sollid ser frem til å navigere Color Hybrid
FOTO: Ane T. Størksen

Jan Magnar Sollid, en av kapteinene på Color Hybrid, gleder seg til å styre den nye ferga. 

 — Det blir kjempespennende. Vi føler det at vi gjør en innsats for miljøet. Selve navigeringen og manøvreringen blir det ikke noe særlig forskjell på, men vi må ta hensyn til at vi skal gå på batteri inn og ut Sandefjordsfjorden og ha fokus på forbruk og ladetid. 

Vil se flere slike skip i fremtiden

 — Den batteripakken vi skal ha på 4700 kilowatt var veldig stor da vi signerte. Men allerede nå kommer det andre som også signerer tilsvarende batteripakker. Det er tydelig at det er mange som går for den samme løsningen. Jeg tror helt sikkert at  det vil komme flere lignende skip fremover, forteller Auby.