Fire av ni grupper videre til Oslo 

livepitch

PÅ SCENEN: Wear, Klemetzen og Cederkvist pitcher ideen sin til dommerne. Foto: Andreas Søvik Helgeberg 

Ni spente grupper satt klare i storsalen på Rokken mandag kveld for å pitche ideene sine til fire dommere. De bestemte hvilke fire grupper som gikk videre til Marienlyst i Oslo.

Det er første gang i år at pitchekonkurransen ender i et direkte arrangement på Rokken. Her måtte de som hadde meldt seg på konkurransen pitche, altså fortelle om, ideen sin til dommerne: Steinar Høydahl, Emma Clare, Carl Jørgen Nesset og Marie Simone Emdal Otterlei. Gruppene konkurrerer om en mulighet til å legge frem konseptet sitt til store kanaler som TV2, TV3 og NRK.  –Det var mange dyktige grupper, men vi kom frem til fire verdige vinnere, sier Steinar Høydahl.

Lang prosess

Gruppene som deltok har jobbet med ideene sine i flere uker. Dette er en fin mulighet for studentene å komme seg ut i markedet på. Det er ikke bare Høgskulen i Volda som er med i denne konkurransen, men også Høyskolen i Oslo og Akershus, Westerdals og Høyskolen i Lillehammer. Fra hver skole kommer fire grupper videre som skal møtes 7. april på utviklingsavdelingen i NRK. Videre herfra får én gruppe sjansen til å pitche ideen sin på nordiske mediedager i Bergen.

–Det er en unik mulighet vi får, sier student Vibeke Cederkvist som var med i konkurransen. Cederkvist synes det er en spennende måte å komme inn i bransjen på.

Gruppene hadde en presentasjon foran dommerne på to minutter, og noen grupper hadde også en trailer av programmet sitt, før en utspørring av dommerne. Her ble gruppene stilt spørsmål som hvilken kanal de tenkte programmet skulle gå på og hvem målgruppen er. –Jeg husker ikke hvilke spørsmål dommerne stilte, jeg var så nervøs, sier Cederkvist.

Vinnende konsept

–Favoritt konseptet mitt var ”Mitt siste ord”, som handlet om døden. Men alle konseptene som gikk videre var svært bra og godt gjennomtenkt, sier Steinar

GIKK VIDERE: Vibeke Cederkvist og gruppen gikk videre i konkurransen. Foto: Privat

Høydahl. De fire konseptene som gikk videre var ”Ukas personlighet”, ”Tidsfordriv”, ”Hva skal du bli når du blir stor?” og ”Mitt siste ord”. –Jeg gleder meg veldig til å jobbe videre med prosjektet, vi fikk noen tips fra Emma Clare om hvordan vi kunne endre konseptet litt og det blir spennende å se hvor det ender, sier Vibeke Cederkvist. Hun var på gruppe med Jørgen Wear og Kristian Klemetzen. De hadde konseptet ”Tidsfordriv”.

Wear, Klemetzen og Cederkvist sitt konsept handler om at fem unge mennesker, som er aktive på sosiale medier, skal ta på seg hobbyen til en eldre person, som for eksempel strikking eller frimerkesamling. Dette skal de så konkurrere i. Dommerne syntes dette var et godt konsept, men ville heller snu det om. Slik at de eldre skal konkurrere i å bli gode i sosiale medier. Det første Vibeke Cederkvist gjorde da hun fant ut at de gikk videre var å sende en melding til moren for å dele gladnyheten. 

Iris Alm

Iris Alm

Les flere artikler fra Iris Alm.