Må ta kjøretimer på lørdager

STRESS: Ingeborg Sævik Heltne syntes det vanskelig å måtte planlegge kjøretimene slik at det kræsjer så lite som mulig med skoletimer. Foto: Ådne Riis Hallås

Kjøretimer i trafikkskolen regnes ikke som gyldig fravær fra videregående skoler. Fraværsgrensa har dermed gjort det vanskelig for elever som har lyst på lappen til 18-årsdagen.

– Jeg har heldigvis en trafikklærer som tilpasser seg. For eksempel, hadde jeg en time nå på lørdag, sier Ingeborg Sævik Heltne. Hun ble 18 for noen uker siden og skulle ønske hun allerede nå satt med førerkortet i handa. 

– Til nå har jeg fire prosent fravær på grunn av kjøretimer og vi er ikke akkurat langt ut i skoleåret, sier Heltne. Hun forklarer at de fleste bruker mye lenger tid på å få lappen fordi det må planlegges så nøye.

– En får mulighet til å ta kjøretimer i fritimene, sier Heltne. Men ofte har elevene fritimer på samme tidspunkt og dermed stor pågang på kjøretimer i dette tidsrommet. 

Kan gå utover trafikksikkerheta

Kjell Erik Rotevatn som er trafikkleder og faglig leder på Rotevatn Trafikkskule er oppgitt over fraværsreglene. Han forteller om trafikkskoler som ikke har annet valg enn å utvide åpningstidene utover kvelden. Dette syntes han er problematisk. 

– Om jeg skal lære en å kjøre i rundkjøringer, kan ikke det skje klokka ni på kvelden. Da er det nemlig også kanskje en taxi ute og kjører, sier Rotevatn.

– Skal vi sikre en opplæring med god kvalitet må dette skje mens det er trafikk på veiene. 

GYLDIG: Kjell Erik Rotevatn ønsker at kjøretimer skal regnes som gyldig fravær i videregående skole. Foto: Ådne Riis Hallås.

Kjøreopplæringa i Norge regnes ofte som blant verdens beste. Om kvaliteten på den svekkes, mener Rotevatn man vil se en tydelig økning i trafikkulykker.

– For å sette dette litt på kanten, skal “Per” få litt fravær i skolen eller skal han dø i trafikken?, spør Rotevatn. Han savner at politikerne ser på den andre siden av problemet, nemlig at det blir flere ulykker.

For Rotevatn sjøl er det ikke aktuelt å utvide åpningstidene. 

– Flere av våre ansatte har små barn i skolen. Det er ikke rett at de må ofre helgene sine. Sjøl veit jeg om et par småjenter som hadde blitt svært skuffa da for å si det sånn.

Magnus Thue i Kunnskapsdepartementet. Foto: Marte Garmann

Har mer enn nok tid

Ikke alle deler argumentene til Heltne og Rotevatn. Magnus Thue, som er statssekretær i kunnskapsdepartementet mener at tida fra en er 16 til man er 18 er mer enn god nok tid til å ta de nødvendige kjøretimene.

– Det burde ikke regnes som gyldig fravær, sier Thue.

– Av 175 dager i året som en ikke tilbringer ved skolebenken er det nok tid til å ta lappen. 

Nærmer seg oppkjøring

Ingeborg Sævik Heltne har fått dato til oppkjøring men hadde nok ikke kommet så langt om det ikke var for at hun begynte før sommeren.

– Når er datoen?

– Nei det er hemmelig, sier hun og ler. 

AVHENGIG: – Det er viktig å ha lappen for å komme seg rundt om kring når man bor på bygda i Norge, sier Heltne. Her på elevparkeringa utafor Volda videregående skole. Foto: Ådne Riis Hallås.