– Vil ta tid før alt er på plass igjen 

Millioner av kunder rammet av banktrøbbel

TEKNISKE PROBLEM: Sparebank1 opplyser på sine hjemmesider at de jobber på spreng for å løse problemet. Foto: Skjermdump 

Fredag morgen opplever millioner av kunder problemer med nettbank. 

Nærnett oppdaterer saken!

Kommunikasjonssjef Geir Remman i Every, opplyser til E24 at de har rettet opp feilen. Han påpeker at det vil ta litt tid før alle tjenester er oppe igjen, og er derfor forsiktig med å friskemelde alt. 

– Vi har rettet feilen, men det vil ta litt tid før alle tjenester er oppe igjen. Vi er derfor forsiktige med å friskmelde alt, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til E24.

Det er blant annet Skandiabanken, Sparebank1-gruppen og Sparebanken Vest som opplevde de største problemene. 

Hos Sparebanken Sogn og Fjordane er over 100.000 kunder rammet av problemene. Det melder NRK. Ansatte i bankene får heller ikke tilgang til kontoene. 

IT-sjef Geir Grime sier til NRK at det er en feil i banken sitt kjernesystem som påvirker all kommunikasjon mot det som kalles frontløsninger, nettbank, mobilbank og betalingsløsninger på kort. 

Feilen ble oppdaget i natt, og skal være lokalisert. Det er IT-giganten Evry som leverer kjerneløsningen til bankene. Nå jobbes det på spreng for å fikse problemet. 

– Det er ein feil i banken sitt kjernesystem som påverkar all kommunikasjon mot det vi kallar frontløysingar, nettbank, mobilbank og betalingsløysingar på kort, seier IT-sjef Geir Grime.

Grime sier at de tar dette alvorlig, og at de prøver å hjelpe kundene så godt det lar seg gjøre. 

Nærnett

Les flere artikler fra Nærnett.