Nå blir det flere Cola-produkter i hyllene til Rema 1000

Fulle hyller: Nå blir det flere Colaprodukter å finne på din lokale Remabutikk                                             Foto: Veronica Turnage

Nå kommer det mer Cola-produkter i hyllene til Rema 1000. Tirsdag signerte Coca-Cola og butikkjeden en ny avtale. 

I januar annonserte Rema 1000 at de kom til å kutte ned på antall produkter fra Coca-Cola. Grunnen var den nye «bestevenn»-ordningen til Rema 1000. To måneder senere er den store drikkeprodusenten tilbake i butikkhyllene.

– Vi går opp fra fire Cola-produkter til 17 produkter, forteller Frode Taklo, daglig leder hos Rema 1000 på Spinneriet i Volda.

Økt konkurranse for lokal produsent

Den nye «bestevenn»-ordningen skulle sikre flere lokale produkter i butikkhyllene til Rema. Den nye avtalen med Cola vil få lite konsekvenser for lokale produkter i butikkene.

Frode Taklo    Foto: Ole Christian                                               Nymoen

– Oskar Sylte er den eneste lokale produsenten av drikkevarer vi har i butikken vår. Det blir få konsekvenser for dem. Den eneste bivirkningen av denne avtalen er at Oskar Sylte får økt konkurranse i butikken, sier Taklo.

Ifølge Taklo har Cola-produktene vært etterspurt mye fra kundene i butikken, og han er glad en avtale mellom de to partene har blitt inngått.

«Bestevenn»-ordning

I høst annonserte Rema 1000 sin nye «bestevenn»-ordning. Butikkjeden hadde sett seg lei av at Coop og Norgesgruppen stakk av med de billigste innkjøpsordningene fra leverandører.

– Blir dere vår «bestevenn» betyr det at dere blir vår hovedsatsing. Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy. Vi trenger et syltetøy med egen merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesial- og sesongprodukter, sa Lars Kristian Lindberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, ifølge Aftenposten.

Rema annonserte at Ringnes hadde blitt en av «bestevennene» til butikken. Dette skulle bety færre Cola-produkter i hyllene til Rema. Nå tyder mye på at dette ikke er tilfelle lenger.