Vikebladet og Vestlandsnytt slår andre aviser i nærområdet - viser nye abonnentstall

Oscar Henrik Biti Næss

OPPLAGSTALL: Tallene fra statistikken viser en vesentlig variasjon av oppganger og nedganger blant avisene i Møre og Romsdal. Foto: Oscar Henrik Biti Næss

Vikebladet Vestposten og Vestlandsnytt vinner kappløpet i Møre og Romsdal i den prosentvise økningen av antall abonnenter. Øy-Blikk og Nordvestnytt er blant taperne.

Opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening viser forskjellen fra det første halvåret i 2018 og det siste halvåret. Statistikken viser at opplagstallene for hver enkelt avis varierer stort, noen har en nedgang, andre en god oppgang på abonnementer. Tallene viser papir, digital/e-avis, og komplette abonnement.

Vinner på innhold

Vikebladet hadde en oppgang på 5,2 prosent, noe som tilsvarer 205 flere lesere, eller totalt 4117. Vestlandsnytt hadde en oppgang på 5,8 prosent, det tilsvarer 246 flere lesere, som da var oppe i 4454 abonnenter.

Facebook
Daglig leder og redaktør for Vikebladet Vestposten, Linda Eikrem. Foto: Facebook

Redaktør og daglig leder for Vikebladet, Linda Eikrem, tror fremgangen skyldes godt innhold og at dette ofte blir en "snakkis". 

– Jeg tror det har å gjøre med det innholdet vi har. Vi har innhold som folk liker og det blir ofte snakket om i lokalmiljøet. Det kan hende at folk får en følelse av å bli litt utenfor hvis man ikke får det med seg, sier Eikrem.

Hun tror også at folk tenker annerledes om avis-abonnementer.

– Jeg tror også det handler om at folk har innsett at de må betale for journalistikk som handler om nærmiljøet, sier redaktøren.

Hun tror fremgangen også skyldes at de er tidlig ute med nyhetene og bevisst intervjuer yngre folk.

– Vi har begynt å lete etter flere intervjuobjekter mellom 20 og 45, vi ønsker nemlig at de skal abonnere, sier hun.

Taper på digitaliseringen

Nordvestnytt hadde en nedgang på 7,5 prosent, det tilsvarer et tap på 107 abonnementer av 1421. Nummer to på listen er Øy-Blikk som hadde en nedgang på 6,9 prosent, som tilsvarer 102 abonnementer av 1487.

Øyvind Snorre Magelssen Godø
Redaktør for Øy-blikk Øyvind Snorre Magelssen Godø. Foto: Børge Sandnes

Redaktør for Øy-blikk, Øyvind Snorre Magelssen Godø,  tror nedgangen skyldes et sammensatt bilde, og viser til mangel på digitalisering som en avgjørende faktor.

– Vi er en liten redaksjon og er kanskje ikke gode nok på å få inn flere abonnenter. Vi må uten tvil se på muligheten på å gå digitalt. Vi må se hva andre har gjort og hva som er den rette veien for oss, sier redaktøren.

Han fastslår også at dette er tall som vil variere.

– Året før hadde vi en oppgang, så det vil nok variere fra år til år.

Statistikken

Tallene viser i rekkefølgen: Avis / Abonnementer januar-juni  / Abonnementer juli-desember / Endring i prosent

Aura Avis  2739  2772  −33  −1,2 %

Bygdebladet  2423  2394  29  1,2 %

Driva  3132  3118  14  0,4 %

Møre  3048  3085  −37 −1,2 %

Møre-Nytt  4800  4629  171  3,7 %

Nordre  1991  1940  51  2,6 %

Nordvestnytt  1314  1421  −107  −7,5 %

Romsdals Budstikke  16004  15692  312  2,0 %

Storfjordnytt  1296  1326  −30  −2,3 %

Sulaposten  2162  2153  9  0,4 %

Sunnmøringen  1694  1682  12  0,7 %

Sunnmørsposten  25845  25080  765  3,1 %

Sykkylvsbladet  2564  2594  −30  −1,2 %

Synste Møre  2092  2101  −9  −0,4 %

Tidens Krav  12134  12035  99  0,8 %

Vestlandsnytt  4454  4208  246  5,8 %

VestnesAvisa   1619  1656  −37  −2,2 %

Vikebladet Vestposten  4117  3912  205  5,2 %

Øy-Blikk  1385  1487  −102  −6,9 %

Åndalsnes Avis  3475  3427  48  1,4 %