Barna bygger roboter på Kodeklubben Ulsteinvik

Dataspråk, koding og roboter er noe mange tenker er forbeholdt ingeniører og IT-teknikere. For barna i Ulsteinvik er det derimot en fritidshobby. 

 –Her er det to katapulter som skyter småsteiner, en hammer, og disse to skal kunne kaste de andre robotene opp ned, sier ni år gamle Njord og peker på tegningen sin.

Njord (9) med skisse av kamproboten sin. Den skal ha både katapulter og sagblader montert på toppen. Foto: Henrik Røyne 

Han og de andre barna på Kodeklubben Ulsteinvik skal nemlig lære seg å skape sine egne roboter. Temaet er ‘robotkrig’, og er et av flere arrangementer klubben steller i stand for barn og unge i løpet av året. De gjør mesteparten av prosessen selv, fra bygging til programmering og testing av robotene.

Akkurat nå er barna i visualiseringsfasen, hvor de tenker seg fram til hvordan robotene skal se ut. Til slutt skal robotene møtes til kamp, og det blir gitt ut en premie til det laget som lager den beste kampmaskinen

Njord er en av disse unge IT-entusiastene. Sammen med vennene sine i ‘3A-laget’ har han skissert en krigsrobot som skal knuse de andre motstanderne når de møtes til duell om noen uker. Han forteller også at han har en lignende robot hjemme hos seg selv.

 –Jeg har en legorobot, og den er en lasterobot. Den har et fat som gjør at den kan laste godteri til meg, sier Njord.

De unge engasjerer seg

Leif Rune Solås er leder på Kodeklubben Ulsteinvik, som er en del av den større frivillige organisasjonen Lær kidsa koding. Selv om hverdagen allerede er veldig preget av datamaskiner, apper og internett tror han det er nyttig for barna å lære seg en litt annen tilnærming til software og teknologi.  

Leif Rune er koordinator og mentor for barna på Kodeklubben Ulsteinvik. Han er overrasket over hvor raskt barna lærer seg avansert programmering. Foto: Henrik Røyne

 –Det er veldig lett å engasjere barna. Det er ikke meningen at dette skal være skole, det er jo en klubb. Tanken er at det skal være et interessefelleskap, vi skal ikke drive å lære barna programmering, selv om det er et av resultatene. Det er mer et middel på veien mot å få mestringsfølelse og utforske dette med data og programmering på en annen måte enn det å sitte og styre med apper, sier han.

Leif Rune legger til at han synes det er inspirerende hvor raskt barna tar til seg den nye lærdommen. På det forrige kurset har de blant annet lært hvordan man bruker programspråket 'Python', som er det samme Leif Rune bruker på jobb i forskningsavdelingen ved Royce Rolls Marine. 

Ikke helt ulikt Minecraft

Selv om nedslagsfeltet for kodeklubben i all hovedsak er elever på barne- og ungdomsskolen, har det også vært voksne som har vist interesse for de litt mer avanserte kursene. 

 –Det er jo kreativt. Du ser hvor populært Minecraft er, og vi treffer litt samme nerven med kodingen. Det handler om å bygge ting, sier Leif Rune.

Det er kanskje ikke tilfeldig av et slikt miljø har oppstått i Ulsteinvik, når det er relativt mange av foreldrene som er interesserte i teknologi og arbeider som ingeniører. Likevel har det vært et høyt trykk også fra skolene, som blant annet har innført koding på skolen. Det er slik kodeklubben har fått fotfeste i byen, forteller Leif Rune. 

Henrik Hokaasen Røyne

Henrik Hokaasen Røyne

Les flere artikler fra Henrik Hokaasen Røyne.

Studerer journalistikk ved Høgskulen i Volda