Testet ut nytt verktøy i bilbrannøvelse

Brannvesenet rykket ut til rundt 1200 bilbranner i Norge i fjor. Med et nytt brannteppe skal Volda brannvesen være klar til en av de vanligste oppgavene for brannetatene på landsbasis.

En sliten Hyundai Getz gikk en gloheit død i møte på Øvre Rotset tirsdag ettermiddag. Da skulle nemlig brannvesenet i Volda prøve ut et helt nytt slukningsteppe, og den stakkars Hyundaien ble forsøkskanin.

– Dette er første gang vi får testa brannteppet på en levende brann, forteller brannmester Kristian Driveklepp. Han er ansvarlig for brannøvelsa hvor de for første gang tar i bruk det nye hjelpemiddelet.

Fra brannøvelse til ekte bilbrann

At bilbranner er en hverdagslig hendelse for brannfolkene på øvelsa, ble tydelig da de fikk inn melding om nettopp en bilbrann – midt under øvelsa.

– Nå kom det inn ei melding om bilbrann ved Furene, forklarer Driveklepp. Han fikk bli igjen på Øvre Rotset for å fortsette øvelsen. Brannen skal ha blitt slukket av folk på stedet, men brannvesenet valgte likevel å sende en bil dit.

KLAR FOR ØVELSE: Brannmester Kristian Driveklepp var ivrig etter å komme i gang i forkant av brannøvelsa tirsdag. Foto: Håkon Kvam Lyngstad

Teppet ble kjøpt inn allerede i høst. Da betalte brannvesenet rundt 12.000 kroner for det, etter å ha fått det til noe under markedspris. 

Likevel har de ikke hatt anledning til å øve på bruk av teppet før nå. Brannmesteren er uansett sikker på at slukningsteppet vil komme til nytte før heller enn siden.

– I Hordaland har man allerede brukt slike tepper til slukning over 25 ganger, sier Driveklepp.

Dessuten er bilbranner en av de vanligste årsakene til at brannetatene må rykke ut. I 2018 sto brann i kjøretøy for hele 11 prosent av brann- og redningsvesenets utrykninger til branner på landsbasis. Dette viser tall fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap.

Økt framkommelighet

I tillegg til at brannteppet skal være en svært effektiv måte for brannvesenet å slukke bilbranner på, blir det også enklere for de å få med seg slukningutstyret til mer kinkige steder.

– Slukningsteppet gjør det mulig for oss å slukke bilbranner i for eksempel parkeringskjellere og ombord på ferger, hvor det ellers ikke er så lett å komme til med en stor brannbil, sier Driveklepp.

– Også med hensyn til miljøet er teppet viktig. Bruken av det gjør at vi unngår å bruke mye slukkevann som forurenser miljøet.

Dessuten skal teppet kunne brukes på elbiler, som helst ikke skal slukkes med vann.

Brannøvelse
TÅRNENDE ILD: Brannvesenet måtte bruke teppet i kamp mot stadig høyere flammer. Foto: Håkon Kvam Lyngstad

– Med dette verktøyet kveler man brannen uten bruk av vann. Etter å ha lagt det over bilen, tetter man teppet langs bakken, slik at brannen går tom for oksygen.

Rask reaksjonstid

Selv med et nytt våpen i slukningsarsenalet, er det tydelig at et raskt rykk og kort responstid fortsatt er øverst på prioriteringslista til brannfolkene.

– Klærne er alltid klare ved senga når jeg har vakt, og er jeg på brannstasjonen bruker jeg ikke mer enn 10 sekunder på å få på klærne og klatre inn i bilen, forteller brannkonstabel og røykdykker Trond Barstad.

UTRYKNING: Midt under bilbrannøvelsen, ble brannvesenet nødt til å rykke på en faktisk bilbrann i Ørstavegen. Foto: Håkon Kvam Lyngstad.

Selv om han og kollegaene er klare til å hjelpe folk i nød rundt om i Volda kommune, var det få som hadde noe sympati til overs for den etter hvert nokså overtente Hyundaien på Øvre Rotset.

Eksploderende dekk og røff behandling fra brannkonstablene, førte til at det var lite igjen av bilen mot slutten av øvelsa. Samtidig kan den nok sies å ha vært nokså utbrent etter en lang yrkeskarriere fra før.

– Alt brenner jo til slutt, så det meste går jo opp i røyk også, sier brannmester Driveklepp spøkefullt om Hyundaien som måtte ofres.