Prioritere miljø, tid eller lommebok?

Buss eller fly

Fredag morgen sitter en student og søker fly- og bussbilletter hjem til påske om seks uker. Spørsmålet er: skal man prioritere miljø, tid eller lommebok?

Må kjøpes tidlig

Både fly og buss blir dyrere desto nærmere avreisedato det bestilles, og som student med dårlig råd handler det om å være tidlig ute.

Widerøe flyselskap har ikke ubegrenset plass til studenter ved hver flyvning, og derfor burde man se etter billetter i god tid. 

– Widerøe har noe som heter dynamisk prising. Det vil si at etterspørsel bestemmer hva en billett vil koste.  Forventer flyet å selge mange fullpris-billetter, vi det bli færre seter med studentrabatt under den flyvningen, forteller Terje Skram, avdelingsdirektør i Widerøe.

Prisene på Nettbuss er kalkulert ut fra distanse (soner), men varierer også med tilbud og etterspørsel. Prisene blir også påvirkes av når billetten er kjøpt i forhold til når bussavgangen går.

– Ekspressbussene våre er helt kommersielle. Det vil si at de ikke mottar noen form for offentlig støtte, heller ikke for å gi studentene en lavere pris enn hva voksenbilletten koster. Nettbuss gir likevel alle studentene denne fordelen, skriver Svein-Arne Vik, markedssjef i Nettbuss i en mail til oss. 

Miljø eller økonomi? 

Spørsmålet om man skal velge fly eller buss vil for mange da bli et spørsmål om tid, miljø og kostnader.

Et Widerøe fly som flyr strekningen Volda - Oslo vil bruke 42 kilo CO2e per passasjer dersom flyet er fullt. En buss basert på en strekning på 524 kilometer, vil bruke 13,8 kilo CO2e per person i en full buss. Det gjør det klart at det er mye mer miljøvennlig å kjøre buss. 

Tore Furevik, 
Dir Bjerknessenteret
Prof. Universitetet i Bergen
FOTO: PRIVAT

Professor ved Universitetet i Bergen og Direktør Bjerknessenteret for klimaforskning, Tore Furevik kan se en holdningsendring hos folk. 

 – Problemet med klima er så komplisert.  Folk flest ser at det er klimaendringer og vil hjelpe, men tror ikke sin enkelte handling vil endre det store bilde. Bare tenk deg at du er en familie som skal til Thailand. Utslippet de til sammen bruker tur/retur tilsvarer minst et helt år med bilutslipp, påpeker Furevik. 

Direktøren for klimaforskning legger likevel ikke skjul på at fly er letteste utvei hvis man skal effektivisere en travel hverdag med reising. 

– Hvis jeg skal på møte og må reise Oslo-Bergen for å være der noen timer, er det klart det er lettest å fly. Å bruke åtte timer på et tog eller buss har man ikke tid til i en travel hverdag, sier Furevik.

Han mener det viktigste fremover er å effektivisere tog så de blir et mer attraktivt alternativ.  På steder det ikke går tog, sier han at man må gjøre bussene mer komfortable. 

Det må en nasjonal holdningskampanje til hvis vi skal få endret folkets tanker om fly og miljø. Norge, med en stor spredning av folk flyr dobbelt så mye som svensker, hvor deres befolkning bor mer samlet. 

– Det er ikke turene innad i landet som er de verste. Det er helgeturene man tar for å ”komme seg vekk og slappe av”. Det er der holdningen vår må endres. De er billig, alt for billig, avslutter Furevik. 

Pris på din fritid

Påskeferien som i år går gjennom uke 16. fra fredag 12. april til søndag 21., kan man se en økning i forespørselen etter reisealternativer.

Oslo, som er en stor by, er også hjembyen til mange studenter ved Høgskulen i Volda. Med utgangspunkt i å reise hjem den 12. april, har vi sjekket priser.

Widerøe flyr strekningen HOVDEN - OSLO og tilbyr ungdomspriser til alle mellom 12 og 25, og alle til og med 31, studentrabatt.  Billetten én vei kan du få for 599.- hvis du reiser 06:15 eller 09:25. Varigheten på flyturen er regnet til èn time og fem minutter.  Mange av avgangene er allerede utsolgt.  

Nettbuss på strekningen Volda rutebilstasjon til Oslo bussterminal tilbys ungdomsprisen fra 18-25 år og studentpris mot å vise studentbevis. Billetten én vei kan du da få for 539,- ved kjøp av nattbuss eller 578,- hvis du vil kjøre på dagtid.  Da vil du bruke åtte timer og tjuesju minutter (nattbuss) eller ni timer og sytten minutter (dagbuss). 

(OBS - billettprisene kan fort avvike fra oppgitt i artikkelen).

Ved å kjøre buss på dagtid, sparer du altså kun 21 kroner på en tur som vil ta deg åtte timer og tjue minutter lenger. 

– Å sammenligne direkte fly og buss kan i tilfeller som dette slå uheldig ut i forhold til bussen, siden det er en flyplass like i nærheten. Det ser vi tydeligst der det er direkte konkurranseflater slik som det kan være mellom Volda og Oslo, fortsetter markedssjef i Nettbuss. 

Tid har verdi

I et land med så store forskjeller på natur og fremkommelighet, vil det forbli et spørsmål om man vil klare å konkurrere med flyet som har en enkel fremkommelighet og bruker mye kortere tid, på steder der det er flyplass. 

– Tid har en verdi. Det er viktig å huske på. Det  å bruke masse tid på reising passer ikke for alle, derfor kan man si at det ikke bare finnes en fysisk pris å betale, men også finnes en pris på din fritid, påminner Terje Skram avdelingsdirektør i Widerøe. 

Har man til formodning god tid, eller skal av på et sted midt i mellom alt, finnes det mulighet for buss. 

Et siste tips fra Nettbuss sin markedssjef, Svein-Arne Vik blir: 

 – Om vær og vind er til hinder i luften, så kjører gjerne nattbussene fra Volda til Oslo via Åndalsnes og Romsdalen for å unngå Strynefjellet. Om Strynefjellet er stengt, må du også kjøre rundt.