Kjører over 60 ekstra turer i året for ambulanse på utrykning

ferjemannskap og ambulanse håndtering - publisering tors

Med over 60 ekstra turer i året er ferjemannskap et viktig beredskap for ambulanse på utrykning. Foto: Inga Lill Nyvoll.

Hver time hele døgnet sitter ferjemannskap på vakt i tilfelle ambulanse skal ombord. – Vi tar det med knusende ro, men også med et veldig alvor, sier skipper på Volda-Lauvstad ferja.

Mange på Søre Sunnmøre bor i utkanter hvor ferje er et nødvendig fremkostmiddel for å komme seg til blant annet sykehus. Med åtte ferjestrekninger i regionen er ferjene en viktig del av beredskapen når ambulanser er på utrykning. 

Tar forhåndsregler

Ola Ose er skipper på ferjen som går på strekningen Volda-Lauvstad. Beredskapsferjen er beredt hele døgnet året rundt. Sammen med styrmann Steinar Lyngnes, maskinist og matros er de fire ansatte ombord. 

Dersom de får beskjed om at det er en ambulanse på vei er mannskapet på ferjen ikke redd for å snu.

– Er vi på på vei over fjorden og får en telefon om at en ambulanse kommer til kaien vi kom fra så snur vi bare. Det er ikke en diskusjon engang, sier Ose og fortsetter:

– Dersom vi vet at det er en hastesituasjon øker vi også farten.

Er det slik at situasjonen haster øker ferjen farten for å komme raskest mulig frem. Foto: Inga Lill Nyvoll. 

Knusende ro

Som mannskap på en beredskapsferje jobber de også natteskift. Selv om ferjen ikke går som vanlig om natten er mannskapet alltid klare for å ta imot utrykningskjøretøy. 

– Hvordan er det å være styrmann eller kaptein i slike situasjoner? Kjenner dere det på kroppen?

– Vi tar det med knusende ro, men med et veldig alvor, sier skipper Ose.

Han fortsetter:

– Jeg sov kanskje litt lettere om nettene de aller første årene, men det er noe som går seg godt til. Vi har gode rutiner, sier han. 

– En konsentrer seg gjerne litt ekstra dersom en vet at det haster. Kanskje prøver jeg å legge til kai litt raskere enn ellers. Vi prøver å la ting gå så fort så mulig, forteller Lyngnes.

Oppe i styrehuset er det konsentrert ro når det er ambulanse ombord. Foto: Inga Lill Nyvoll.

Været kan by på utfordringer

Lyngnes og Ose har jobbet som mannskap på Volda-Lauvstad strekningen i nærmere 12 år. Været kan noen ganger by på utfordringer, forteller de.

– Jeg kan aldri huske at en ambulanse har vært forsinket på grunn av været, men det er klart at på noen vinterdager kan været gjøre jobben mer utfordrende, sier Ose. 

Lyngnes påpeker at mannskapet er opptatt av at det også skal være færrest mulig ulemper for andre reisende. 

– Vi prøver å ordne det slik at ulempene for andre reisende skal være så små som mulig. Dersom vi har tid til å ta en tur før vi vet at ambulansen kommer så gjør vi det, sier Lyngnes.

Alltid beredt

Om natten kjører ferjen mellom 60 til 70 ekstra turer i året for å frakte ambulanser på utrykning. Beskjeden om at en ambulanse er på vei mottar de fra akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK). 

– Vi har en egen telefon som bare AMK har nummeret til som alltid er ledig og bemannet, sier Ose. 

– Når vi får telefon på nattestid får vi på oss klær og vekker resten av mannskapet og er klar til ambulansen kommer, legger Ose til. 

Beredskapsferjen som går strekningen mellom Volda og Lauvstad er bemannet hele døgnet året rundt. Foto: Inga Lill Nyvoll.

 Noen ganger venter ferjen også på at ambulansepersonell kommer med pasient i retur. 

– Hender det at andre reisende reagerer på eventuelle tidsforsinkelser? 

– Det er veldig sjeldent at noen reagerer på at vi for eksempel må vente litt, sier Lyngnes.

– Kanskje har jeg fått en kommentar en gang om at noen mente vi ventet litt lenge. Men da har jeg svart: "Tenk om det var du eller en av dine nærmeste som lå i ambulansen, da hadde du kanskje synest at det var greit at vi ventet". Da har det ikke blitt sagt så mye mer om det, forklarer skipperen. 

–  Har dere erfart å måtte hjelpe ambulansen ombord ytterligere?

–  Jeg har vel måttet hentet et glass vann en gang, ellers har ikke jeg gjort noe større enn det. De har god kontroll, sier Ose. 

 

Sjå nærsynets reportasje av reporter Odd Sindre Tonning om saken under: