- Det viktigste er at bomstasjonene ikke blir plassert i Ørsta

Ørsta ønsker ikke bomstasjoner i egen kommune for å finansiere Voldatunnelen

I februar 2018 ble det presentert flere alternativer for hvor bomstasjonene som skal finansiere deler av Voldatunnelen skal stå. To av alternativene ligger i Ørsta, men dette vil kommunen helst unngå. 

- Helst vil vi ikke ha noen bomstasjoner. Staten skal dekke Voldatunnelen, det er jo en statlig vei, sier Hans-Olav Myklebust (FrP), formannskapsmedlem i Ørsta kommune.

Men slik blir det ikke. Kostnadsoverslaget på tunnelen er i følge den nasjonale transportplanen for Møre og Romsdal for 2018 til 2029 på 900 millioner. 600 av disse millionene vil komme fra statlige midler, mens de resterende 300 millionene må komme fra annen finansiering. Disse pengene skal Volda og Ørsta kommune tjene via bompenger på bomstasjoner som skal stå i kommunene.

Les den nasjonale transportplanen her. 

Ørsta kommune vil derimot ikke ha en bomstasjon i egen kommune. Av de alternativene som ble foreslått i februar var det foreslått bomstasjoner ved Hovdebakken og i Ørsta sentrum. Dette er noe Hans-Olav Myklebust (FrP), formannskapsmedlem i Ørsta kommune, ser på som riv ruskende galt.

- Det må jo være sånn at de som får nytte av en bedre vei må betale og de som ikke får nytte av en bedre vei må slippe å betale. Voldatunnelen er jo i Volda, så bommen må bli plassert på riktig plass i forhold til de som bruker veiene. Å plassere en bom i Ørsta blir jo helt feil. 

Hans-Olav Myklebust. Foto: Aina Helgheim

Myklebust sier at han ikke har noen mening om hvor bomstasjonene blir plassert i Volda, så lenge de ikke blir plassert i Ørsta.

- Det vil påvirke foreldre som kjører barn til fotballtrening og skal komme seg på jobb og lignende. Når man heller ikke får en bedre vei av det heller, så er det fullstendig galskap å måtte betale for en statlig vei som ligger et annet sted enn der man kjører selv.

Bomstasjon i rundkjøringen på Furene ser mest realistisk ut

Formannskapsmedlem i Volda kommune, Gunnar Strøm (SV), mener Volda kommune har full mulighet til å gjøre Voldatunnelprosjektet til en «Volda-greie», men skulle ønsket at de kunne samarbeide mer.

Gunnar Strøm. Foto: Tarjei Engset Ofstad

- Det er avhengig av ørstingene. Jeg synes det er synd at man ikke klarer å samarbeide om dette, men nå er det slik at det bestemmer ørstingene selv. 

Om ingen av bomstasjonene skal stå i Ørsta, vil de kun bli plassert i Volda. Et av de andre alternativene som ble foreslått var å plassere en bomstasjon ved Klippa. Dette ville medføre at beboere ved Mork, Egset og Lid i Volda kommune måtte kjøre gjennom bomstasjonene for å komme seg inn til Volda sentrum.

På grunn av dette forslaget ble det opprettet en underskriftskampanje som ble delt på Facebook-siden «Gi nytt liv til bygda vår» for å unngå å få en bomstasjon plassert ved Klippa og heller sette den i rundkjøringen ved Furene. Underskriftskampanjen har blitt levert inn til Volda kommune og har i skrivende stund 684 underskrifter. Gunnar Strøm sier seg enig i budskapet til kampanjen, og sier det ikke er aktuelt å sette bomstasjonen der.

- Jeg er ganske sikker på at bomstasjonen blir i rundkjøringen ved Furene, slik at folk fra Egset og Mork kan kjøre til sentrum uten å måtte kjøre gjennom bomringen. Det er i hvert fall det jeg ville gått for.

Hvor bomstasjonene blir plassert er et av temaene på formannskapsmøtet som skal holdes på rådhuset i Volda den 18. september. Nærnett følger saken videre.