Gode fiskevaner blant studentene

Bjørn Telset

Fisk er veldig inn for tiden - forteller butikksjef Bjørn Telset

Nedsatt pris på fisk øker salget, men studentene som kjøper tenker ikke alltid på pris.

Fisk til folket

De lokale dagligvarebutikkene er gode på hver sine felt, men Kiwis regionssjef i Møre og Romsdal, Trond Erik Bekkevang fremhever at butikkenes kampanjer gir gode resultater.

Nedsatte priser resulterte i mer salg av fisk, men studentene i lokalsamfunnet mener de kjøper fisk uavhengig av kampanjen. Butikksjef hos Kiwi Volda, Bjørn Telset bekrefter Bekkevang sine påstander. Fiskekampanjene har gitt økt salg av fisk, noe han håper skal fortsette i fremtiden.

– Fisk er sunt og digg

Spiser mye fisk uansett
GLADLAKS: Victoria Elisabeth Lystad Gulbrandsen.

En av studentene ved Høgskolen i Volda, Victoria Elisabeth Lystad Gulbrandsen, sier at hun ikke har tenkt noe særlig over kampanjen. Fisk blir sett på som et sunnere alternativ til andre varer, og hun sier også at kosthold er viktig.

Pris er vesentlig hos de fleste studenter, så en blanding av det som er billig og det som er sunt, er det beste. Victoria trekker frem laks og torsk som de mest populære valgene. Hun mener fiskeutvalget i lokalbutikkene her er bra.

– Firepakken med Firstprice-laks kjøpes mye, sier Victoria.

Kommer fra en familie med fisketradisjoner

Det er ingen tvil om at fisk er en populær varegruppe av diverse grunner. Anne Gravelund er også student på høgskolen. Hun er oppdratt i hjem med mye fisk, og det påvirker også hennes dagligvarehandling.

– Jeg har ikke tenkt særlig over kampanjen, men jeg synes det er positivt, sier Gravelund.

Hun var klar over de reklamene som har gått på TV, men oppdaget ikke før i går at det var 15 prosent på diverse fiskevarer. 

Tett på 50 prosent økning

Trond Erik Bekkevang forteller at Kiwis tall forteller at det er en generell vekst, og at studenter ikke nødvendigvis er målgruppen for denne kampanjen. Om det er pensjonister eller studenter som kjøper mest fisk har ikke så mye å si, men at det helt klart har hatt en påvirkningskraft på det norske folk, er Bekkevang helt sikker på.

Tallene på denne tiden i fjor har økt med nesten 50 prosent, så de ser seg fornøyde med utfallet av kampanjen, og håper på like gode tall fremover.