– Animasjonsfilmen handler alltid om noe mer

Foto: Michelle Kleveland

Mandag kveld var det filmkveld på Studenthuset Rokken om Animerte Verdier. Foto: Michelle Kleveland

Temaet for årets Forskningsdagene i Volda er «verdier». På Animerte Verdier ble det vist animasjonsfilmer om både pinnsvin, fotball, fengselslivet og samer. 

– Da sier jeg bare vær så god, Gunnar Strøm, sier konferansier Jan Ytrehorn. 

– Og vær så god, Hans Richter! svarer Strøm, peker mot skjermen og går av scenen. 

På skjermen vises svart-hvitt-filmen Inflation av Hans Richter. 

– Det er starten på en dokumentar, men man kan vel si at det er en dokumentar i seg selv, sier dosent og animasjonsekspert Gunnar Strøm etter filmen. 

Filmen er fra 1927, og ble laget på en tid da eksperimentell film var i utvikling. Strøm forteller at de blandet animasjon og dokumentar. 

– Filmen handler om den voldsomme inflasjonen i Tyskland i mellomkrigstiden. Det var Den store depresjonen, og i går var det et forferdelig resultat i det tyske valget, forteller Strøm. 

– Gamle filmer dør aldri. 

Foto: Michelle Kleveland
Animasjonsekspert Gunnar Strøm. Foto: Michelle Kleveland 

– En av våre største helter 

Temaet for årets Forskningsdagene er «verdier». 

– Vi skal se seks filmer som handler om verdier. Det første du tenker på er kanskje penger eller diamanter. Disse handler om både penger, moral, personlige verdier, felleskapsverdier og fremtidens generasjoner, sier Strøm før han presenterer neste film. 

– En av våre alle største helter hadde et problem, med Jesus på én side og djevelen på den andre. Se hva han drev med. 

Donald Duck dukker opp på skjermen. Donald's Better Self fra 1938 begynner. 

– Alle liker Donald på en eller annen måte. Dette er en av de store klassikerne. Det er to verdisett som stilles opp mot hverandre. 

Strøm sier at filmen gir assosiasjoner til situasjonen mellom USA og Nord-Korea. 

– Det er det som er fint med animasjonsfilmen. Den handler alltid om noe mer, og folk kan tolke det som man vil i slike situasjoner. 

Russisk pinnsvin og dødelig fotball 

– Mange har denne som en favorittfilm. Det er en perfekt film slik jeg ser det. 

Den russiske filmen Hedgehog in the fog fra 1977 handler om et lite pinnsvin som går seg vill i tåken, på vei til å møte sin bjørnevenn. 

– Den er veldig poetisk og vakker rundt ensomheten og vennskapet. Man får en ordentlig god følelse når de to sitter der til slutt som venner, uten å si noe. 

– Nå trenger vi litt mer spenning, entustiasme og kanskje til og med litt besettelse. Er det en verdi som er undervurdert? Nei, kanskje det er overvurdert. 

Jan Švankmajer sin film Manly Games ble laget i Tsjekkoslovakia i 1988. Filmen handler om fotball, og lagene får poeng hver gang de klarer å drepe en motspiller. 

– Den ble laget på en tid der det var mulig å fortelle polistiske historier uten å si det direkte. Jeg tror ikke filmen handler om døden, hvis den var laget i 1988. Kanskje den handler mer om håp. 

Animasjon med autentisk lyd 

Neste film er Sàiva fra 2009, som er laget av tidligere Volda-student Tuva Synnevåg. Selv beskriver Synnevåg filmen slik:

«Sàiva er en personlig tolkning av en utbredt forestilling blant samer - og blant sibiriske stammer - om at når man dør, kommer man til et sted hvor alt er opp ned og motsatt av denne verdenen.» 

– Jeg hadde ikke helt klart å finne koblingen til verditemaet, men det er jo voldsomt med identitet og liv og død og samiske verdier, og det å prøve å trenge inn i det og vise det frem er jo veldig flott. 

– Den siste filmen er av Peter Lord. Vi kunne velge mellom mange filmer, og endte opp med Going Equipped fra 1990. Det er historisk sett en veldig viktig film. De begynte å ta opp autentisk lyd. 

Filmen handler om en ung gutt som sitter i fengsel. Strøm tror at han sikkert har blitt tatt for mange småforbrytelser. 

– Den har jo nesten ikke noen begynnelse og slutt heller. Han forklarer tankene han har når han sitter der, og det var ganske uvanlig å få presentert i en animasjonssammenheng. 

– Google-oversettelsen av filmen er forferdelig. Det er mye snakking og ikke alt er forståelig, men det er slik intervjuene er på ekte. 

Les også: Tor Arne Haugen hedret for forskningen sin