Klage avvist - Havila sikret Kystrute-kontrakt

Hurtigruten ønsket å frata Havila kontrakten på Kystruten, og tok kontakt med regjeringen. Klagen ble avvist, og tirsdag undertegnet Havila kontrakten. 

Hurtigruten forsøkte å stoppe tildelingen av kontrakt på fire kystruteskip til konkurrenten Havila. Departementet fikk inn klage fra Hurtigruten, men avviste den relativt fort.  Ekspedisjonssjef i Samferdselsdepartementet Fredrik Arnesen undertegnet kontrakten med konsernsjef Per Sævik i Havila Holding tirsdag formiddag rett etter at klagen ble avvist. Dette melder Dagens Næringsliv.

– De liker ikke at man bryter seg inn i monopolet deres, så dette er forutsigbart og ikke uventet fra hurtigrutens side, sier Per Sævik til DN. 

Ekstremt viktig kystrute

Hurtigruten hevdet Havilas tilbud på en pakke på fire skip ikke oppfylte kvalifikasjonskravene og derfor skulle vært avvist, sier Hurtigrutens kommunikasjons-direktør Anne Marit Bjørnflaten til DN. 

– Det er behov for daglig tilbud, på en ekstremt krevende kystrute. Vi er bekymret for kvaliteten på tilbudet når de nye kontraktene starter i 2021, sier Bjørnflaten.

Økonomisk problem

Ifølge DN ba departementet i vinter Havila dokumentere at konsernet hadde økonomi til å gjennomføre prosjektet. De fire nye skipene vil koste over tre milliarder kroner. Verftet Havyard skal designe skipene, morselskapet Havila Holding står for finansiering, mens Havila Shipping og Havila Management skal drifte skipene. 

Havila Holding hadde i 2016 et årsresultat på minus en milliard kroner, 12,6 milliarder kroner i gjeld og under 200 millioner kroner i egenkapital. I løpet av 2015 og 2016 tapte Havila 2,5 milliarder kroner på krisen i offshore-næringen. 

Havila Shipping som skal drifte skipene var nær konkurs i fjor. Selskapet ble reddet etter at långiverne reduserte gjelden med over en milliard kroner og ga gunstige lånevilkår frem til 2020.

Avvist

Hurtigruten skriver i klagen at departements krav viser at Havila ikke har god nok økonomi til å drive skipene, og at tilbudet fra Havila derfor må avvises. Havila Shipping som skal drifte skipene vær nær konkurs i fjor. 

Men "Klagen tas ikke til følge", står det i brevet til Hurtigruten fra Arnesen, skriver DN. 

Nærnett

Les flere artikler fra Nærnett.