– Katastrofe for næringslivet 

– Katastrofe for næringslivet

På morgenflyene til og fra Hovden flyplass pleier det å være stor pågang. FOTO: ARKIV

– Jeg håper Widerøe snur i avgjørelsen, og jeg vil jobbe for dette, sier Ole Arne Eiksund som har kontor både i Volda og Oslo. 

Han pendler ukentlig, og mener at det vil bli en katastrofe for næringslivet om morgenruta blir borte slik Widerøe har meldt. 

Fra 1. april blir morgenflyet kl 08.00 fra Oslo til Hovden lagt ned. Det samme blir returreisen som har avgang 09.25. Dette skjer i forbindelse med at Widerøe har sett seg nødt til å legge ned 4000 avganger over hele landet.  

Silje Brandvoll er samfunnskontakt i Widerøe. Hun forteller de har slitt lenge med høye avgifter.

– Over tid har vi hatt flere avganger vi ikke har klart å tjene penger på. Derfor har vi måttet ta grep ved å kutte avganger og destinasjoner, sier Brandvoll.

– Vi kan ikke late som om det ikke kommer til å merkes. Det har sittet langt inne, men vi har ikke noe valg. 

Kritiske passasjerer   

Flere reisende mener det er alvorlig at Widerøe kutter flyruter. Terje Jørn Nilsen forklarer på vei inn på morgenflyet at det er kritisk at flyruter blir lagt ned. 

Oppgitt Widerøe-passasjer
Alf Kjetil Nupen er oppgitt over at morgenflyet blir kutta. FOTO: Anne-Kirsti Finstad

– Det er trist for distriktsnorge. Det er også paradoksalt at det nå er fullt på flyturen som skal legges ned, sier han. 

Også Alf Kjetil Nupen blir rammet av Widerøes avgjørelse. Han tar ofte fly til og fra Oslo i forbindelse med jobb. 

– Vi trenger de rutene vi har. I verste fall må jeg reise dagen før, noe som er veldig dumt. 

 

Må dekke behov

Kommunestyrerepresentant fra MDG i Ørsta, Olav Opsvik, er forundra over at dette er den mest lønnsomme ruta å kutte. 

– Det vil i størst grad påvirke næringslivet. For disse vil buss ta alt for lang tid. Jeg mener ikke at Hovden trenger flest mulige avganger, men behovene må bli dekket.

Opsvik mener likevel at noen bedrifter bør kunne tilpasse seg, og at flere telefonmøter vil være et alternativ.