Kleven Verft A/S reddet av nye kontrakter

Kleven Verft A/S må nedbemanne

NY KONTRAKT: Kleven Verft A/S omstruktureres. I dag kunne deler av styret bekrefte at det medfører nedbemanning. Fra venstre: Monica Nipen, Kjetil Bollestad, Ola Beinnes Fosse og Tore Veddegjerde. (Foto: Philip Moe Haugland)

Kleven Verft A/S fortsetter driften ut 2020 og omstrukturerer til "Nye Kleven". Bedriften må likevel si opp bortimot 100 ansatte. 

Kleven Verft A/S i sendte i dag ut en pressemelding som bekrefter at opp mot 100 av de 244 ansatte ved verftet vil bli sagt opp. 

HR-direktør, Monica Nipen, forteller at Kleven allerede er i gang med oppsigelsene. 

SER FREMOVER: Administrerende direktør, Kjetil Bollestad sier Nye Kleven ser fremover. (Foto: Kleven.no)

– Flere av de som er involvert har allerede fått beskjed. 

Administrerende direktør, Kjetil Bollestad, sier at nedbemanningen er nødvendig. 

– Det å nedbemanne er ikke noe vi gjør med lett hjerte, men det er et helt avgjørende tiltak for at verftet skal kunne fortsette med videre drift. 

Sikret drift ut 2020

"Nye Kleven" har fått starthjelp fra flere hold, og har også signert kontrakter som sikrer driften av verftet ut 2020.

Nye Kleven har fått drahjelp blant annet fra NordnesGruppen. Ifølge avtalen skal Nye Kleven bygge om en båt til en hekktråler, for NordnesGruppen.  

– Det blir et helt unikt prosjekt. Vi skal ta en eksisterende båt og bygge den om til å inneholde alt reiarlaget ønsker av nyvinninger og mengder av grønn teknologi. 

Verftet skal også være i samtaler med Hurtigruten om ombygging av flere skip.

– Det blir hard jobbing fremover, og alle i bedriften må ha ett ekstremt fokus på kostnader. 

Lav risiko

Pressemeldingen sier at Nye Kleven vil satse på å ta oppdrag med lav økonomisk risiko. De vil hovedsakelig drive med ombygging, service og vedlikehold av skip. 

– Vi er avhengige av å gjøre tilpasninger på kostnadssiden, og sammenliknet med de siste årene, vil vi få et lavere aktivitetsnivå i 2020. 

Nye Kleven kommer likevel til å sluttføre arbeidet med MS Fridtjof Nansen. Dette vil de gjøre gjennom å leie personell og verftsfasiliteter fra "Gamle Kleven". 

Takker bankene

Finansdirektør Ola Beinnes Fosse mener at omstillingen var avgjørende for å kunne fortsette driften. 

– Det eneste alternativet var avvikling. 

Han er takknemlig for hjelpen Kleven har fått. 

TAKKNEMLIG: Finansdirektør Ola Beinnes Fosse setter pris på hjelpen Kleven har fått. (Foto: Philip Moe Haugland)

– Hurtigruten var villige til å ta en stor risiko når de tok over eieransvaret under omstruktureringen i 2018. Uten Hurtigruten hadde ikke Kleven eksistert i dag. 

Beinnes Fosse takket også bankene for deres hjelp. 

– Bankene sitt sterke nærver og et gjensidig tillitsforhold har vært med på å gjøre arbeidshverdagen vår vesentlig lettere. Vi mener at verftet nå blir attraktivt for salg, men foreløpig kan vi drive det på egenhånd. 

I overgangsperioden vil Nye Kleven bli kontrollert av bankene og Hurtigruten.

"Nye Kleven" vil forøvrig fortsatt hete Kleven Verft A/S.