Media i Norge nedprioriterer kvinnelandslaget

Lagbilde foran kamp mot Australia

LAGBILDE: Det norske landslaget klar for kamp på Algarve. Her foran kampen mot Australia, som ingen i Norge fikk sjansen til å se. FOTO: Getty Images / NFF

Da de norske landslagspillerne i fotball reiste til Portugal for å spille Algarve Cup forrige uke, var det ingen norske medier som fulgte etter.

For mens herrenes treningskamper dekkes bredt av samtlige av de største mediehusene i landet, var interessen noe lavere da Norges beste kvinner reiste til Portugal.

Dette har ført til reaksjoner blant både spillere og NFF. Det har vært langt mellom oppslagene rundt Algarve Cup i de største mediehusene i Norge, noe som er en sterk kontrast til hvordan dekningen rundt landslagsherrene er.

Syv ganger så mange oppslag

Radio Volda har sammenliknet dekningen av cupen blant fem av landets største mediehus på nett (NRK, TV2, Aftenposten, VG og Dagbladet), med dekningen av herrelandslagets forrige treningskamp mot Slovakia 14. november.

Til sammen finner vi 19 oppslag rundt herrenes kamp, mot 8 oppslag knyttet til kvinnenes tre første kamper i Algarve. Det gir syv ganger så mange oppslag for herrene som for kvinnene, i snitt per kamp.

— Det handler om suksess

Dagbladets sportsredaksjon skrev på sin side 9 saker per kamp om herrene, mot 0,7 saker per kamp om kvinnene. Jens Olav Kløvrud, som er ansvarlig for Dagbladets sportsredaksjon, sier til Radio Volda at det handler om suksess.

— Hadde kvinnene hatt suksess, hadde det sikkert blitt mer naturlig å bruke mer plass og gitt de oppmerksomhet i alle kanaler. Skuffelsen i forrige mesterskap (EM 2017 red. anm.) gjør at interessen ikke er så stor nå.

Tidligere landslagssjef for kvinnene, Roger Finjord, mener at media i Norge burde se sin mulighet til å bygge opp damefotball som produkt.

— I land som England, Nederland og Belgia har man fått opp interessen for kvinnefotball. Mediehusene i disse landene har valgt å prioritere kvinnefotballen, og var der også i forkant, før kvinnefotballen ble kjempepopulær. De har på den måten vært med på å bygge opp produktet, sier Finjord.

Synes det er synd

For nordmenn var det heller ikke mulig å få med seg kampene i Portugal på TV, da ingen norske mediehus valgte å kjøpe rettighetene til å sende turneringen. Dette førte til at Norges Fotballforbund (NFF) måtte sørge for at publisitet rundt turneringen på egenhånd.

Kommunikasjonssjef i NFF, Yngve Haavik, synes det er synd at det har vært langt mellom medieoppslagene fra Algarve Cup. NFF sendte en egen videoreporter for å dekke kampene, å få høydepunkter og reaksjon ut på egne kanaler.

I Sverige og Danmark stod de foran samme situasjon, da ingen her ønsket å kjøpe rettighetene til kampene. Men i motsetning til i Norge, bestemte forbundene seg for å kjøpe rettighetene til kampene selv.  NFF forklarte hvorfor de ikke gjorde det samme, med mangel på midler i budsjettet for 2018.

— Norske mediehus takket dessverre nei til å sende kampene, og det kom litt brått på oss. Vi har økt budsjettet for jentefotball i 2018, men der var det ikke satt av midler til kjøp av TV-produksjonen fra Algarve, sier Haavik.

Han kan forstå at spillerne er skuffet, og lover at fotballforbundet selv skal sende kampene, dersom ingen norske medier vil kjøpe rettighetene neste år.

— Folk visste ikke at vi hadde spilt

Landslagskeeper Cecilie Hauståker Fiskerstrand synes også at det er synd at landslaget har fått så liten spalteplass. Både hun og resten av landslaget ble overrasket og skuffet da de fikk vite at ingen ville sende kampene fra Algarve.

Landslagskeeper Cecilie Hauståker Fiskerstrand
SKUFFET: Keeper Cecilie Hauståker Fiskerstrand er skuffet over nedprioriteringen hos mediehus i Norge. FOTO: Getty Images / NFF

— Jeg synes det er synd at kampene ikke blir vist. Etter noen kamper visste ikke folk engang at vi hadde spilt, sier Fiskerstrand.

Hun påpeker også at mangel på sendetid og spalteplass kan påvirke rekrutteringen av norske fotballspillere.

— Det er vanskelig som ung fotballspiller å ha forbilder av samme kjønn, når du aldri får sett dem i media. Mannlige fotballspillere ser du hele tiden, overalt, men det er ikke det samme for kvinnelige. Det er veldig synd at folk ikke får sett hvor bra kvinnelandslaget er.

Hun oppfordrer også media i Norge til å ta grep for å øke interessen rundt kvinnefotballen, og mener der er to ting de kan gjøre.

— Det enkleste er å begynne å vise kampene, for det er vanskelig å være interessert i et lag du aldri ser. Og de burde annonsere kamper på forhånd, slik at folk vet når vi skal spille.

Neste kamp for landslaget  finner sted 10. april,  da våre beste kvinner reiser til Nord-Irland for å fortsette sin viktige VM-kvalifisering.