Fasttelefonen forsvinner

Moderniseringen av fastnettet

Legger på røret for fasttelefonen: Randi Lied (90) er en av Telenors kunder i Volda som får tilbud om enten en mobil hjemmetelefon eller mobilt nett når fasttelefonene, slik vi kjenner de i dag, skal bort. Foto: Beth-Kajsa Elveos

Hver fjerde volding må innen 2023 bytte ut fasttelefon eller nettløsningen de har i dag. Det som kan by på dyrere telefon og internett for noen.

Randi Lied (90) er én av 1800 personer i Volda som innen fire år må oppgradere fasttelefon eller nettløsningen sin. 

Mobil er nok: Randi Lied takker nei til mobil fasttelefon fra Telenor hvis det betyr økte kostnader. Foto: Beth-Kajsa Elveos

– Hvis det skal bli flere kostnader for meg i tillegg til at jeg skal ha et nytt telefonnummer, da skal jeg ikke beholde fasttelefonen, sier Lied. 

Den spreke 90-åringen er godt kjent med telefoner. Hun har nemlig jobbet med telefoni siden 1947, både i Telegrafverket og i Televerket. Da hun var barn jobbet faren hennes i Volda Elektroniske Mylne, og måtte derfor være tilgjengelig på telefon. Lied har derfor vært privilegert og hatt telefon hele livet. 

I dag har Lied både mobiltelefon og fasttelefon. I tillegg har hun et nettbrett som hun enkelt kan lete opp telefonnummer på. 

1800 får nytt tilbud

Magnus Line er informasjonssjef i Telenor. Han sier antallet kunder i Volda som enten har kun fasttelefon, bredbånd via kobbernettet eller begge deler, er cirka 1800. Han forteller at de som i dag har fasttelefon vil få et tilbud om en "mobil hjemmetelefon". 

Ifølge Line er en mobil hjemmetelefon en mobiltelefon som ser ut som en vanlig fasttelefon. Forskjellen er at den er koblet til mobilnettet og har et mobiltelefonnummer. Mange blir nødt til å bytte telefonnummer. Kun kunder som overføres fra kobbernettet til kabelnett får derfor beholde sitt hustelefonnummer. 

Moderniserer: Informasjonssjef i Telenor, Magnus Line sier at kobbernettet er overmodent for utskiftning. Foto: Martin Fjellanger

Hva vil det koste kundene

I en innledende fase vil Telenor dekke utstyr og installasjon for bredbånd via mobilnettet, forteller informasjonssjef Magnus Line.

Det skal ikke bli noen nevneverdige oppstartskostnader for de som skal ha mobilt bredbånd, og får en mobil hjemmetelefon, men for kundene som eventuelt får et bredbåndstilbud over fiber, blir det et etableringsgebyr. Line er, på stående fot, usikker på hvor mye etableringstilbudet vil koste. 

– Vi opplever at mange syns det er moro med ny teknologi, men også at mange syns det er krevende med endringer. Det har vi full forståelse for og vi vil hjelpe så godt vi kan med omleggingen. Vi oppfordrer også de som har eldre i familien til å hjelpe, sier Line

Dekning er lik sikkerhet

For Randi Lied er det av sikkerhetsmessige årsaker viktig å ha telefonen tilgjengelig. Derfor sover hun med mobilen på nattbordet, og har den alltid med seg ut i tilfelle noe skulle skje. Hun sier at mobil er vel og bra. Dersom Telenor skal fjerne fastnettet, må mobilnettet imidlertid være utbygd og fungere som det skal, mener hun

Når Telenor nå skal modernisere fastnettet, vil Lied og de andre kundene med fasttelefon få et brev i posten. I brevet vil kundene få beskjed om å kontakte selskapet for å bestille de nye tjenestene som vil gjelde for hennes område. 

- Er det det de kaller service i dag? ler Lied, som er glad for at sønnen hennes bor rett i nærheten og kan hjelpe henne med de tingene som trengs.

Selv om hun fortsatt bruker fasttelefonen mye, sier hun at hun nok skal klare seg uten den. Det kan dessuten bli enklere enn å få et nytt telefonnummer å forholde seg til, mener hun.  

Til å stole på: Randi Lied sier at fasttelefonen er bra å ha når mobildekningen er dårlig. Derfor mener hun at det er viktig med god utbygd og fungerende dekning når kobbernettet skal bort. Foto: Beth-Kajsa Elveos

Når skal det skje? 

Allerede i mai 2019 slutter Telenor med feilretting i Bjørkedalen. Området skal være ferdig modernisert innen Nyttårsaften i 2020. Det betyr at brev allerede er underveis til disse kundene.

Informasjonssjefen sier at han forstår at noen syns det er vanskelig med teknologiske endringer, men påpeker at de er nødt til å modernisere, kobbernettet er så gammelt at det er overmodent for å byttes ut.

I Bjørkedalen vet Telenor ennå ikke om det blir et mobilnett eller fibernett. Det er ikke alle i Volda som vil få tilbud om fiber. Kommunen kan søke tilskudd fra det offentlige, eller inngå spleiselag med Telenor om det. Dersom det skjer feil som gjør at kunder mister nettet underveis i moderniseringsfasen, vil Telenor imidlertid vurdere en raskere omlegging av nettet. 

Telenor har en dialog gående med alle de syv kommunene på Søre Sunnmøre. Det er foreløpig kun i Volda at informasjonssjefen har en full oversikt over hvor mange som blir påvirket av moderniseringen av kobbernettet. 

Samme nummer i mange år

Lutten og Torleif Gjersdal, som bor i Volda, har hatt fasttelefon siden 50-tallet. Lutten er ikke bekymret for omstillingen fra fasttelefon til mobil hjemmetelefon.

Lutten bruker både mobil og data til å surfe på internett, men hun mener at folk i dag er altfor opptatt av mobilen sin. 

Et sjeldent syn: Den tradisjonelle fasttelefonen er blitt mindre vanlig å ha. I Volda er det ca 1300 fasttelefonbrukere. 
Foto: Beth-Kajsa Elveos

– Her om dagen var jeg på legesenteret, da satt fem stykker med nesa ned i mobilene sine. Folk prata mer sammen før, sier hun.

Selv liker hun best å bruke fasttelefonen hjemme, men bruker gjerne handsfree når hun sysler med ting i huset. Likevel erkjenner hun at kommer til å savne hustelefonen litt.

Mobilt bredbånd forklart

Informasjonssjef i Telenor, Magnus Line, forklarer at mobilt bredbånd er en type høyhastighetsbredbånd med en gitt datakvote, som på et vanlig mobilabonnement. De kundene som blir overført til mobilt bredbånd får en ruter for mobilt bredbånd som mottar signaler fra 4G-nettet. 

Hvis det ikke er god nok dekning, forklarer Line at Telenor vil installere en antenne på husveggen som kan utnytte systemet opptil 15 ganger bedre. Mobilt bredbånd er primært tiltenkt i områder der Telenor ikke kan tilby bredbånd via fastnett.

Ifølge Line vil den nye månedsprisen for kundene som i dag har ADSL avhenge av hva slags bredbånd de allerede har og hva slags hastighet de velger i fortsettelsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moderniseringen av kobbernettet er et landsdekkende prosjekt.

Telenor har i dag cirka 340.000 kunder med bredbånd over telefonlinjen. Alle disse skal over på ny teknologi innen 2023.

Foreløpig er det kun Bjørkedalen i Volda og Straumshamn som det er blitt satt en dato for når moderniseringsprosessen skal starte. Feilrettingen vil opphøre 1. mai 2019, og dato for nedleggelse er satt til 31. desember 2020.