– Skal vi ut og møte fremtiden må vi være på nett

Nettpatrulje kommer også til Møre og Romsdal, men ikke ennå

PÅ SNAPCHAT: Innlandet politidistrikt er et av de distriktene som har politiet på nett. (Foto: Viktoria Hellem-Hansen)

Flere steder i landet har politiet etablert «nettpatruljer», der alle kan ta kontakt og stille spørsmål. Møre og Romsdal er et av de få politidistriktene som lar det vente på seg på grunn av manglende ressurser.

Det å ringe 112, 02800 eller møte politiet på gata er kanskje skummelt. Men hva hvis man kunne tatt direkte kontakt med dem på nett? 

Over hele landet har politidistrikt Snapchat og Facebook-kontoer hvor de deler fra hverdagen sin og gir en mulighet for folk til å ta kontakt med politiet med de spørsmålene de har. 

Utenfor Volda stadion står det tre gutter som bruker sosiale medier jevnlig. De synes det er bra om de har en mulighet til å kontakte politiet på nett.

– Hvis noen sender noe stygt til oss, eller hvis vi vet om noen som blir mobbet på nett, kommer vi til å sende det til dem. Da blir det bedre miljø på nettet, sier Ørjan Brudevoll. 

Hvor mye tid bruker dere på sosiale medier?

– Det er ofte. Det kan gå opp til flere timer hver dag, forteller Birk Høydalsvik.

SYNES DET ER VIKTIG: Ørjan Brudevoll (12) (fra v.), Anders Reitan (13) og Birk Høydalsvik (13) sier de vil bruke nettpatruljen hvis noe skjer på nettet. (Foto: Viktoria Hellem-Hansen)

Ønsker å være på nett – men er der ikke ennå

I forrige uke åpnet politiets nettpatrulje i Vest politidistrikt, som omfatter Hordaland og Sogn og Fjordane. I Møre og Romsdal politidistrikt er det foreløpig ingen egen nettpatrulje.

– Vi ønsker å komme oss på nett så fort som mulig. Vi har innført et lokalt prosjekt, og vi har fått utdannet instruktører, men har ikke hatt ressurser så langt til å sette opp en nettpatrulje med nødvendig kvalitet i dette distriktet, forteller politiinspektør og driftsenhetsleder for felles enhet for etterforskning og forebygging, Kjell Arne Hestad.

Møre og Romsdal politidistrikt har en Facebook-side hvor de deler ulike hendelser, men målet med å skape en nettpatrulje er å få befolkningen mer i kontakt med politiet. Hestad sier de har pratet mye om hvilke plattformer de vil være på og hvordan de skal gjøre det, men at det har tatt lang tid på grunn av manglende ressurser. 

– I dag er ressursen og bemanningen i vårt politidistrikt svært lav og derfor har det vært vanskelig å prioritere nye gjøremål i distriktet vårt. Vi sliter fælt med saksbehandling på mange tunge saker, særlig innenfor seksuallovbrudd.

ÅPNET FORRIGE TIRSDAG: Vest politidistrikt åpnet sin nettpatrulje i forrige uke. Her kan man ta kontakt med politiet. (Foto: Skjermdump)

Tror det vil være oppe neste år

Han sier det er viktig å iverksette en ordning som har nødvendig kvalitet, men at det er for tidlig å ha et ordentlig system som er klart nå.

– Jeg har ikke en nøyaktig dato på når det iverksettes, men i løpet av første kvartal i 2020. Jeg tror ikke vi greier noe i løpet av dette året her, men i februar vil vi sannsynligvis ha en nettpatrulje oppe å gå. 

Hestad sier at de har et mål om å kombinere en nettpatrulje med en mer operativ patrulje ute slik at de møter publikum på flere ulike arenaer. Han håper det kan både forebygge, men også oppklare kriminalitet. 

– Skal vi ut og møte fremtiden, og ikke minst møte den yngre befolkningen, må vi møte dem der de er. Synlig politi er ikke bare å kjøre en politibil i gata eller gå i sentrum av byene våre. Synlig politi er å ta del i samfunnet som foregår på nett.

BRUKER SOSIALE MEDIER OFTE: Alle tre er ofte på internett og de forskjellige sosiale mediene. (Foto: Viktoria Hellem-Hansen)

– Gir oss en mulighet til å ha en annen type dialog med publikum

Politiet i Innlandet er ett av politidistriktene som har hatt nettpatrulje en god stund.

– Vi startet den opp i september 2018 med en person som er ansatt 100% som politi på nett, forteller leder for felles enhet for forebygging hos politiet i Innlandet, Ane Bræin Aas.

ALLE I ALLE ALDRE TAR KONTAKT: Det er mange som tar kontakt på messenger forteller, Ane Bræin Aas, hos innlandet politidistrikt. Foto: Politiet

Innlandet politidistrikt har hatt Facebook-side lenge, men startet med Snapchat sammen med nettpatruljen. Aas sier de la merke til at med en gang de startet med Snapchat, nådde de andre grupper i befolkningen enn de til daglig møter.

– Det gir oss også mulighet til å ha en litt annen type dialog med publikum. Vi ser at en del kanskje synes det er enklere å ta kontakt med oss på sosiale medier enn å dra på en politistasjon for å snakke med politiet. Politiet har ikke alltid en åpen dør, men på sosiale medier er det alltid åpent.

FOKUS PÅ DE YNGRE: På Snapchat er det mye fokus på de yngre. (Foto: Skjermdump)

Politidistriktet er ikke åpen for toveis-kommunikasjon på Snapchat, men på Facebook svarer de på messenger.

Hvem er det som tar kontakt?

– Vi når litt forskjellig fra medie til medie. De som kanskje tar kontakt på Snapchat er den yngre aldersgruppen. Ellers så er det de som tar kontakt på Facebook, på innlegg der. Det er både de godt voksne og ned til de yngste.

De har ikke så mange følgere ennå, men oppdaterer Snapchat jevnlig. Selv om de har ansatt en person som jobber med politiet på nett, har alle de forskjellige tjenesteenhetene hatt Snapchat på tur nå i høst.

– På den måten får vi engasjert flere over hele distriktet og flere får vite hva dette er.