Delte meninger etter reiselivsmøte i Volda 

Stort engasjement for lokalt reiseliv i Volda

Mange hadde møtt opp på reiselivsmøte tirsdag kveld. FOTO: Jørgen Bae Nesset

Visit Nordfjord og Destinasjon Ålesund Sunnmøre (DÅS) presenterte sine planer for 2020. Begge destinasjonsselskapene ville gjerne ha Volda med på reiselivssatsningen. 

Tirsdag kveld arrangerte Volda Næringsforum og Volda kommune reiselivsmøte i Volda samfunnshus.

Medlemskap i en av destinasjonsselskapene kan være viktig for kommunen, om de ønsker å øke omsetningen innenfor turisme. Per dags dato har Volda kommune kun medlemskap i Visit Nordfjord. Medlemskapet er videreført med bakgrunn i tidligere Hornindal kommune sin avtale.

På Volda kommune sine hjemmesider heter det:

Sølvi Dimmen under tirsdagens møte. FOTO: Jørgen Bae Nesset

"I løpet av 2020 må Volda kommune gjere val med omsyn til si reiselivssatsing, og samspel med lokalt reiseliv vil vere viktig for dei retningsvala ein legg til grunn."

Ordfører Sølvi Dimmen (Sp) innledet møtet med å ønske velkommen. Representanter fra kommunen og aktører fra reiselivsbransjen var også til stede for å høre på hva som ble lagt frem. 

 

Satser på digitale løsninger

Reiselivssjef i Visit Nordfjord, Marita Lindvik. FOTO: Jørgen Bae Nesset.

Reiselivssjef i Visit Nordfjord, Marita Lindvik kunne fortelle om økt satsning på digitale løsninger. App og digital turguide er noen av de digitale verktøyene de satser på for å forbedre turopplevelsen for turistene.

– Nå kan man stå i New York og bestille en tur i Nordfjord med noen enkle tastetrykk, sier Lindvik.

Etter blandet tilbakemelding fra salen presiserte hun også at "godt vertskap" og menneskelige ressurser fortsatt er viktig for Visit Nordfjord.

 

 

Fellesskap og merkevarebygging

Tom Anker Skrede kunne presentere gode tall fra 2019. FOTO: Jørgen Bae Nesset

Reiselivssjef i DÅS, Tom Anker Skrede var ikke like opptatt av digitalisering. Han kunne fortelle at de fokuserer mer på fellesskap og merkevarebygging. Det ser ut til å ha vært en suksessoppskrift, ettersom det var registrert over 900.000 totale overnattinger på Sunnmøre i fjor. Det ga en vekst på 5,2 prosent for DÅS. Skrede ville gjerne ha Volda med på laget.

– Akkurat nå er Norge vårt største og viktigste marked, spesielt med tanke på den nåværende situasjon med Korona-virus, sier reiselivssjefen.

 

– Nettverk er viktig

Det var tydelig at presentasjonene skapte engasjement hos de fremmøtte, meningene rundt videre reiselivssatsning var delte. En av de som stilte spørsmål underveis var danske Johannes Madsen. Han er naturguide i sin egen bedrift, Orbis Udeliv. Han håper Volda kommune inngår medlemsskap hos DÅS.

Turguide Johannes Madsen
FOTO: Jørgen Bae Nesset

– Jeg håper fremtiden blir med DÅS. Jeg var veldig spent før møtet. Nå hører jeg at folk fra Hornindal også ønsker å bli medlem hos DÅS. Det er positivt.

Hvorfor ønsker du at Volda kommune skal inngå medlemskap hos DÅS?

– For meg og min bedrift er nettverk det viktigste. Velger Volda å forsette sitt medlemskap med Visit Nordfjord mister min bedrift tilgang til et nettverk som er i mitt marked, sier Madsen.