Turistmagneten Møre

Hotell Union

Kantarell, blåbær, kajakk og fjellturer lokker hundretusener til Sunnmøre hvert år. En ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var godt over ti millioner overnattinger i juni og juli på norske overnattingssteder.

På Vestlandet har det vært en økning på fire prosent sammenlignet med fjoråret og i Møre og Romsdal var det 317 856 overnattinger i sommermånedene. Mesteparten av overnattingene var ferieturer.

Urørt natur

Hotell Union Øye har merket stor oppgang av besøkende i sommer. 
Foto: Hotell Union Øye.

Det er urørt natur turistene ønsker seg. Hotell Union Øye i Norangsdalen har merket en god oppsving dette året og har hatt enda fler ”romdøgn” i år enn i fjor. 

– Det har økt en del med besøkende fra utlandet; spesielt fra England, Frankrike og USA, forteller Katrine Øye, driftssjef ved hotellet. Hun legger til at norske fjellturister fortsatt utgjør en stor del av de besøkende.

High and VIP

– En del utenlandske turister har godt med penger og man skulle kanskje tro at det var helikopterturer og den slags de vil oppleve, men det er ikke tilfelle. Sopp- og bærturer i Sunnmørsalpene er det mange kommer for å oppleve. De vil besøke urørt natur og oppleve norske verdier, forteller driftssjefen.

– De vil oppleve urørt natur og norske verdier.

                                                   Hurtigruta er alfa omega

Hurtigruta besøker Hjørundfjorden i september og oktober. 

Oktober er den vanskeligste måneden for Hotell Union, men det at Hurtigruta har valgt å ankre seg innerst i Hjørundfjorden har ført til at hotellet får fler besøkende og at de kan holde på sine ansatte utover høsten.

Hvorfor denne oppsvingen?

Det at oljeprisen stupte og kronekursen sank har gjort det billigere å reise i Norge.                                                                                          Dette er nok ikke den avgjørende faktoren for enda et rekordår, hevder direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv i et intervju med NRK. Devold forteller til NRK at hun     tror markedsføring, bruk av sosiale medier og spredningen av bilder på ulike                                                                                        plattformer kan være en vel så god                                                                                      forklaring.

Stort sett er det ikke helikopterturer mellom fjorder og fjell turistene kommer for å oppleve, men for skiturister er dette noe mer poppulært. Foto: Hotell Union Øye