Skredfamilien går sammen om kampanjen Skikompis

– Velg tur etter evne

Sunnmørsalpene byr på flere flotte muligheter for topptur. Men skredfamilien oppfordrer turgåere til å velge tur etter evne. FOTO: Håvard Myklebust

I slutten av februar startet Politiet i Møre og Romsdal en ny kampanje, Skikompis. Kampanjen retter seg mot Sunnmørsalpene og ble etablert for å sette fokus på risikoene ved toppturer. 

– For meg er kunnskap en forutsetning for å gå på tur.

Det sier John Bratland, operasjonsleder for Møre og Romsdal politidistrikt.  

Han er en av initativtakerne til kampanjen Skikompis.

Skikompis presenteres av Skredfamilien, som består av Politiet, Luftambulansen, Røde Kors, Røde Kors sin skredgruppe, Folkehjelpen Møre & Romsdal, Politiets lavinehunder og Norske lavinehunder.

– Skredfamilien møtes et par ganger i året for å skape et bedre samarbeid mellom partene. Det var her idéen om kampanjen kom på bordet, sier Bratland.

Innholdet i kampanjen består av korte videosnutter med informasjon om hvordan du kan ferdes trygt i vinterfjellet. I tillegg får du råd om hva du kan gjøre hvis raset går. Snuttene publiseres på nettpatruljen til politiet sin Facebook-side. De deles også videre av Skikompis sin Facebook-side.

– Det er ikke så mange folk som følger politiet på Twitter. Vi håper kampanjen når ut til en større målgruppe.

Når et skred utløses er det svært mange aktører som involveres. FOTO: Terje Lein-Mathisen

Direkte sammenheng til boken Skikompis

Innholdet i kampanjen spinner rundt boken Skikompis, skrevet av fjellfører og forfatter Christer Lundberg Nes.

Bokens første utgave kom ut i 2013. Den gang vant Lundberg Nes Fjellsikkerhetsprisen for sitt arbeid. Boken har siden den gang vært pensum for blant annet Norsk Fjellsportsforum og frilufslinjer på Høyskolenivå. De aller fleste organiserte skredkursene i Norge tar også utgangspunkt i Skikompis-boken. 

I boken kan du lese deg opp på hvordan man forstår terrenget, snøen og været. Hensikten med boken er å lære leseren å unngå farlige situasjoner og å handle når uhellet er ute.  

Lundberg Nes er selv aktiv i skredgruppen og Røde kors miljøet. Han forteller at det var politiet som var initiativtaker til kampanjen, men at han selv bidrar med råd og innspill.

Han ser utelukkende positivt på at kampanjen bruker Skikompis som navn. 

– Denne kampanjen bidrar til et kjempeviktig, forebyggende arbeid. Jeg er takknemlig for at de bruker Skikompis som navn og hashtag. 

MED PÅ LAGET: Christer Lundberg Nes vil at folk skal være bevisst på terrenget de ferdes i. FOTO: Håvard Myklebust

Felles visjon

Hver eneste skisesong går det over tjue snøskred i Sunnmørsalpene. En stor andel av skredene utløses av skiløpere. Politiets operasjonsleder John Bratland tror også det er store mørketall her. 

I mars i fjor omkom en person som følge av snøskred i Sunnmørsalpene.

Både politimann John Bratland og fjellfører Christer Lundberg Nes håper kampanjen når ut til turgåere. De påpeker at kunnskap er en nødvendighet for å ferdes i vinterfjellet. 

– Før du går på tur må du ha kunnskap om turen du begir deg ut på, hva gjelder terreng, snøforhold og vær. Er du usikker må du tilegne deg kunnskap før turen, sier Bratland.

– Velg tur etter evne. Da mener vi ikke bare fysisk evne, men kunnskap om snø, vær og vind, oppfordrer politimannen.

Han får støtte av Christer Lundberg Nes. 

– Man må kunne vite hvorfor det er trygt å gå der man går. Man kan ikke bare følge andre sine spor.  

De vakre Sunnmørsalpene kan være lokkende, men er ikke til å spøke med.
FOTO: Stig Jarle Helset