Omfattende brannøvelse i Eiksundtunnelen – stoppet trafikk i to timer

Omfattende brannøvelse i Eiksundtunnelen

Alle nødetatene står samlet i den røde røyken. De bruker gassmaske for ikke å puste inn partiklene fra røykgranatene som blir brukt. FOTO: Hallvard Laake Tryggeset

Eiksundtunnelen stengt fra kl. 18:45 til 21:30. Biler sto i lange køer for å komme seg hjem.

Eiksundtunnelen stengte 18:45 tirsdag kveld. Det ble gjennomført en brannøvelse i hele tunnelen, der politiet, brannvesenet og ambulansepersonell var med. Lange køer med biler sto fast utenfor tunnelen da den stengte, og ble stående til 21:30.

Tunnelens viftesystem, som brukes aktivt i brannsituasjoner, holder ifølge Møre-Nytt ikke sikkerhetskravene.

- Hadde tunnelen blitt bygd i dag, hadde kravene vært annerledes. Men det finnes ingen konkrete planer for oppgradering, forteller øvelsesleder Olav Amund Myklebust i Statens vegvesen. 

Øvelsen brukte røykgranater med partikler for å simulere brannutvikling, og mye av operasjonen gikk ut på å sende røyken gjennom tunnelen med ventilasjonsanlegget. Det var en fullskala øvelse som må gjøres hvert fjerde år.

Ifølge øvelsesleder Olav Amund Myklebust, ble Eiksundtunnelen brukt fordi det er den mest krevende av alle tunnelene i området, da den ligger 287 meter under bakken. I løpet av de to siste årene har det vært to dødsulykker i Eiksundtunellen, den siste 24. februar i år. 

Statens vegvesen var ansvarlig for operasjonen på tirsdag, men over 40 personer var til stede fra alle tre nødetater.

Statens vegvesen holder et møte med alle deltakere før øvelsen starter. FOTO: Hallvard Laake Tryggeset​​​​​​

Viftesystemet sviktet

Operasjonen gikk ut på å fyre av røykgranater i en ende av tunnelen, og så sende røyken frem og tilbake med ventilasjonssystemet. I det øvelsen startet sendte man ut et "trippelvarsel", et varsel til hver av nødetatene, til vegtrafikksentralen. 

Men røyken oppførte seg ikke slik den skulle.

– Det var ikke første scenario, nei. Røyken ble ikke blåst tilbake slik vi tenkte, sier øvelsesleder Olav Amund Myklebust.

Røyken skulle blåses fra den ene enden av tunnelen til den andre, og så snus av ventilasjonsanlegget. Men røyken snudde ikke.

– Vi måtte fyre av et nytt sett med granater ved Eika, så vi kunne simulere røyk fra den andre enden, opplyser Myklebust.

Han forteller Nærnett at poenget med øvelsen som stoppet all vegtrafikk mellom Volda og Ulsteinvik er nødvendig for at alle i de forskjellige nødtjenestene skal være grundig kjente med en slik situasjon.

– Det er mange folk her i dag, det er fordi alle skal bli vant med denne situasjonen, sier  han.

Brannvesenet kjører gjennom tunnelen mens røyken blåses ut. FOTO: Hallvard Laake Tryggeset

– Dødsulykker er ikke noen god ting å komme til

Flere av de som var til stede under operasjonen i den røykfylte tunnelen, var også til stede etter dødsulykken 24. februar i år, hvor én person omkom.

– Dødsulykker er ikke noen god ting å komme til. Mentalt sett er sånne situasjoner vanskelig. Derfor er det viktig å gjennomføre disse øvelsene, sier en av de som står i tunnelen.

Dessverre finnes det ingen gode alternative ruter når tunnelen stenges. Det er omtrent like raskt å vente i køen for å komme seg til Ulsteinvik fra Volda, som å ta en annen vei.

Tunnelen åpnet igjen 21:30 tirsdag kveld. 

Statens Vegvesen anbefaler å følge samme prosedyre som ved en vanlig ulykke, hvis man er første person på et åsted med brann. FOTO: Hallvard Laake Tryggeset