Lett å ta lappen i Møre og Romsdal

OPPKJØRING

SNART LAPPEN: Trafikklærer Kjell Erik Rotevatn, forteller at elevene på bygda har mye kjøreerfaring før de begynner med å ta førekortet på trafikkskolen. Foto: Veronica Turnage

I Møre og Romsdal står fire av fem på oppkjøring. I Oslo stryker nær halvparten, ifølge statistikk fra Statens vegvesen. 

– Vi registrerer at det er markant høyere strykprosent i Oslo enn ellers i landet. Det kan være det komplekse trafikkbildet i storbyen, forteller pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.

Lærings- og kompetansekravet er det samme i hele landet. I prinsippet skal det å ta lappen være likt fra sted til sted. Vinje tror det er flere grunner til at mange i Oslo stryker på oppkjøringen.

Pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.
Foto: Vegdirektoratet.

– I storbyen er man ikke så avhengig av førerkortet på grunn av kollektivtilbudet. Vi ser også at gjennomsnittsalderen for å ta lappen er høyere i Oslo, sier han.

Nasjonale forskjeller

– Hvorfor er det så stor forskjell mellom bygd og by?

– Kanskje ungdom på bygda har en sterkere motivasjon, enn de fra større byer. Bor du på bygda er førerkortet viktig for å kunne komme deg rundt, forteller Vinje.

Mange av de som stryker hevder at det er stor forskjell på sensoren man får på oppkjøring. Pressesjefen i Statens vegvesen avkrefter ryktene.  

– Alle kjørelærere og sensorer har samme utdanning og skal lære bort det samme. Det skal ikke være noen forskjell der.
 

Kilde: Statens Vegvesen/ Aftenposten

Møre og Romsdal nest best


Rotevatn Trafikkskule i Volda kan være godt fornøyd med statistikken fra Statens vegvesen. I fylket står 80 prosent på oppkjøring, og 20 prosent stryker. Til sammenligning står 56 prosent av elevene i Oslo.

GODE ELEVER: Bare Finnmark har en høyere prosent med elever som består oppkjøring. Møre og Romsdal er en god nummer to. Foto: Veronica Turnage

Daglig leder og trafikklærer, Kjell Erik Rotevatn, mener opplæringen er et samfunnsansvar som må tas alvorlig.

– Vi er opptatt av at elevene skal være trygge, også etter oppkjøring. Vi krever derfor mye av lærerne og elevene, sier han.

Rotevatn har gjort seg opp en tanke, om hvorfor elevene er så flinke i Møre og Romsdal.

– Det er jo et annet trafikkbilde her, hvis man sammenligner med storbyen. Jeg tror også elevene øvelseskjører mer på bygda. Vanligvis har de mer tyngde i faget før de begynner opplæringen hos oss.
 

Ikke lettere på bygda

Live Marie Hagen Wold flyttet til Volda i høst, og skal ta oppkjøring der. I hjemfylket Akershus, stryker tre av ti. Hvis studenten hadde tatt lappen tidligere, ville det vært på Billingstad.

KLAR: Live Marie Hagen Wold skal snart ta lappen i Volda. Foto: Privat.

– Jeg tror ikke det er noe lettere å kjøre opp i Volda. Men hjemme i Asker er ikke bil like viktig som det er her, sier Wold.

Hun har vokst opp rett ved togstasjonen, og har hatt tilgang til god kollektivtransport hele livet. Wold tror bil er viktigere for folk på bygda.

– Mange av vennene mine hjemme har strøket flere ganger, legger hun til.

 

 

«Førekortturisme»

Pressesjefen i Statens vegvesen bekrefter at mange tar oppkjøringen i andre fylker, i håp om å få en «lettere» oppkjøring. Han kaller det for «førekortturisme».

– Vi vet at mange fra Oslo velger å kjøre opp i Hønefoss, Follo, og Billingstad for eksempel. I prinsippet skal det ikke være lettere for elevene å kjøre opp andre steder. Muligens kan det være enklere å få vist seg frem i et simplere trafikkmiljøet, forteller Vinje.

Han er ikke bekymret for de nasjonale forskjellene.

– Vi føler oss trygg på opplæringen, så vi ser ikke på dette som et stort problem.