Nå er nettpatruljen her: Lavere terskel for å kontakte politet

Politiets nettpatrulje i Møre og Romsdal

Elever fra Volda vidaregåande skule har ikke hørt om politiets nettpatrulje. Fra venstre: Raphael Andreas Fiskaa, Emilie Eidheim Fjørtoft, Karoline Årseth Dimmen og Frida Mo Berglid. FOTO: Emma Hoff 

Politiets nettpatrulje er på Facebook. Nå ønsker de å utvide tjenesten for å nå de unge i større grad. Ungdommen tror Tik Tok er en mulighet for å få et bedre forhold til politet.

17. februar 2020 var nettpatruljen fra Møre og Romsdal politidistrikt i gang. På Facebook og Messenger kan man ta kontakt med politiet. Fagleder Kenneth Larsen ved nettpatruljen i Møre og Romsdal politidistrikt ønsker å utvide tjenesten.

Fagleder Kenneth Larsen for nettpatruljen ved Møre og Romsdal politidistrikt vil ha en lavere terskel for de som ønsker å kontakte politiet. FOTO: Privat

–  Vi skal være tilgjengelige på sosiale medier. Foreløpig har vi startet opp med Facebook, men kommer til å utvide med Instagram ganske snart, sier Larsen.

Man kan kontakte nettpatruljen om enhver form for diskriminering sjikane, vold og trakassering. Det vil bli fulgt opp og om nødvendig anmeldt, står det skrevet på nettpatruljens Facebook-side.

I planleggingsstadiet

Han legger til at det foreløpig er i planleggingsstadiet. Det er og snakk om å få nettpatrulje på flere plattformer.

– Vi vil også komme oss på Tik Tok, men det er i hovedsak for å kunne nå de yngste brukerene, røper Larsen. 

Frida Mo Berglid synes det er en god ide. 

–  Da får de kanskje et bedre forhold til politet. Jeg tror mange er redde for politiet. På Tik Tok kan de skjønne at det er god stemning med politiet. Da kan det bli lettere å kontakte dem.

Faglederen forteller at de også har snakket om å komme seg på Snapchat siden det er en god plattform for unge å komme i kontakt med politiet på.

En nettpatrulje for alle

– Ungdom er de som operer mest på sosiale medier. Det er opprettet for at ungdom og barn skal få en lavere terskel for å ta kontakt med politiet, sier Larsen.

Kenneth Larsen understreker likevel at nettpatruljen er der for alle. På Facebook er det et publikum i alle aldre, dermed får politiets nettpatrulje mulighet til å være der for andre enn unge også.  

–  Hittil har kontakten vært ganske variert. Nå har vi hatt alt i fra barn i 13 års alderen til voksne i 60 åra, forteller han.

Har ikke hørt om nettpatruljen

Fire elever på Volda vidaregåande skule forteller til Nærnett at de ikke har hørt om politiets nettpatrulje. Alle er likevel positive til tjenesten.

–  Vi bruker Facebook og sosiale medier. Det er jo kanskje lettere å kontakte dem der enn å ringe, sier Frida Mo Berglid.

Elevene legger til at det er flere voksne på Facebook nå, og at de unge er i ferd med å forsvinne.

– Jeg føler Snapchat er tryggere enn Facebook, sier Mo Berglid.

Ifølge ungdommene er det få som har hørt om tjenesten. De foreslår at politet drar rundt på skolene for å fortelle om nettpatruljen, eller sender e-post ut til foreldre. 

Mannskapskrevnde

Nettpatruljen er tilgjengelig hverdager på dagtid. Larsen sier at hovedgrunnen til det er en bemanningssituasjon.

– Vi har jo hatt litt kort tid til å etablere nettpatruljen, så vi har ikke hatt muligheten til å tilordne vaktlister på oss som foreløpig er ansatt her. Dette er jeg helt sikker på at vi vil få til mye bedre snart. Det er mannskapskrevende å drive nettpatrulje, sier Larsen.

Ungdommene reagerer på at nettpatruljen ikke er tilgjengelig etter klokka 15.00.

–  Oi! Det var veldig rart tidspunkt, sier Mo Berglid. 

Emilie Eidheim Fjørtoft tror det hadde lønnet seg å utvide åpningstiden slik at man kan nå nettpatruljen utvover kvelden.

–  Det burde egentlig blitt brukt på natta eller kvelden i tilfelle det skjer noe, sier hun.

Nærnett skrev om planene for nettpatruljen i fjor.

– Skal vi ut og møte fremtiden må vi være på nett