– Folk tenker nok at politiet er her for å straffe og bøtelegge, men det er også mye sosialarbeid i denne jobben

En natt med politiet

Politiet jobber hver dag, hele døgnet. Jeg fikk være med nattpatruljen til politiet her i Ørsta og Volda en natt til søndag.

Hør minidokumentaren nederst i saken.

Jeg ankommer lensmannskontoret og møter innsatsleder Frode Halse Digernes. Aller først skriver jeg under på en taushetserklæring.

- Vi lar deg få bli med i natt, Lars, fordi vi vil at folk skal få et innblikk i hvordan politiet jobber, forteller innsatsleder Frode.

Etter samtalen samler Frode alle fem kollegaene sine, og han forklarer hva de skal gjøre i natt og hva de skal være obs på. Patruljen skal se etter en bestemt bil som tidligere har vært i politiets søkelys.

Briefingen er over. «Kom Lars, så stikker vi», sier Frode, og jeg henger meg på. Vi går ned den lange trappen på lensmannskontoret og ned i garasjen. Vi setter oss politibilen og kjører mot Ørsta sentrum. Rundt i de områdene der det «pleier å skje ting». Bensinstasjoner, utesteder, boligstrøk og hvor «kjenninger» av politiet befinner seg.

Det er stille den første timen. Politiet advarer en unggutt i Ørsta, han kan ikke drikke på offentlig plass.

- Det der er ikke saft, sier de.

Frode presiserer at gutten må sette seg inn i en av bilene hvis han skal drikke.

Vrien iPad

Inne i politibilen har politiet med seg en ipad som brukes til å lokalisere adresser og sjekke registreringsnummer på kjøretøy. Et meget behjelpelig verktøy. Da er det dumt når den ikke virker.

- Virker ikke ipaden? spør jeg mens Frode sukker irritert.

- Det er bare Frode som ikke får det til, mirer politistudenten.

- Ja, det kan hende at jeg bruker den feil, svarer Frode.

- Du skulle hatt skrivemaskin, svarer politistudenten kjapt.

Etterhvert blir iPaden samarbeidsvillig. Det tar ikke lang tid før de oppdager en bil som ikke er skikket for å kjøre på veien. Blålysene skrus på. Sjåføren stopper etter å ha svingt av på en vei. Frode og kollegaene går raskt ut av bilen og kontrollerer både sjøfør og eieren av bilen, og et par minutter kommer de tilbake til bilen.

- Han har kjøpt en bil som er langt ifra lovlig, sier politistudenten.

Bilen hans blir avskiltet. Vi kjører mot Volda sentrum.

Slåsskamp 

Klokken har for lengst passert ett. «Det er nå bråkmakerne dukker opp» sier politiet. Vi står ved utestedet Rokken da vi får melding om et masseslagsmål like ved rundkjøringen ved bedehuset Betel. Jeg sitter i bilen mens Frode og kollegaene går ut.

- Når vi går inn i masseslagsmålet er vi nødt til å prioritere. Vi er få, og de er mange. Vi er nødt til å se etter de mest aggressive eller om noen er skadd bare for å få kontroll, sier Frode.

Planen deres fungerer. Den mest aktive får bot for ordensforstyrelse. Fornærmede og vitner vil bli kontaktet senere.

Privatvirksomhet

Vi hører en voldsom lyd av en bil som burner rundt i Volda sentrum. Når vi kommer fram, kjenner politiet straks igjen kjøretøyet. Bilen «de skulle ha i bakhodet», er funnet. Situasjonen er mistenkelig, og politimennene tror det kan være både en pirattaxi og en sprittaxi de har med å gjøre.

- Jeg er litt usikker om førerkortet er ekte, jeg tror faktisk ikke det. Det er noe med kvaliteten og helhetsinntrykket, sier politistudenten

Der og da finner politi ingen bevis for at førerkortet hans er falskt. Mannen blir anmeldt for kjøringen sin, og reiser vekk fra sentrum.

Klokken nærmer seg tre på natta og vakta er ved veis ende. De parkerer politibilen og jeg takker for meg før jeg tar en taxi hjem. Selv om Frode og kollegaene hans nå er på lensmannskontoret, må de være klare til å rykke dersom noe mer skulle skje.