Volda fotball tredje beste arrangør

Volda fotball tredje beste arrangør av EAT MOVE SLEEP

IVRIG FOTBALLSPILLER: Som fotballspiller må Vemund Råheim Vatne også tenke på mat og søvn. Foto: Klara Skovro Thoresen

Som ambassadør for EAT MOVE SLEEP satser fotballgruppa stort på å engasjere bygda og næringslivet.

– Vi er så forelska i det konseptet. Det favner så bredt med mat, kosthold og bevegelse, sier daglig leder i Volda Fotball, Solveig Storeide.

Ikke bare for fotballspillerne

Som en av 34 klubber er Volda ambassadørklubb for EAT MOVE SLEEP på andre året. Et samarbeid mellom Norges fotballforbund og Bama –  og en slags nasjonal dugnad for folkehelsa.
  I februar fikk de tredjeprisen for beste cup-arrangør. Grunnen var samarbeidet med næringslivet.
  – Det betydde kjempemye for oss. Vi har fått en skikkelig boost av det, sier Storeide.
  Selv om det er spillerne det jobbes for håper hun å treffe bredt med prosjektet.
  – Vi håper jo også å treffe søsken og foreldre. Vi er ikke så mye bedre selv heller.

GLAD FOR Å VÆRE AMBASSADØR: Daglig leder i Volda fotball, Solveig Storeide, er storfornøyd med EAT MOVE SLEEP og er stolt av at Volda er ambassadør. Foto: Klara Skovro Thoresen

Viktig fokus på søvn

Storeide er glad for å få søvn på banen.
  – Bevegelse har vi jo plenty av, men søvn er et stort folkehelseproblem. Ungdommer som sover for lite og barn med feil leggetider. Å ha fått in det aspektet er veldig spennende. Da har man helheten i å klare å fungere både i aktivitet og skole.
  Storeide mener også at fokuset på skjermbruk blir viktigere og viktigere.
  –Nå bruker vi mobiler og ipader, og de ligger på nattbordet. Det er fokus på hva det blå lyset gjør med oss før vi skal sove og hvordan det påvirker hodet på en ungdom.

Søvnforsker Bjørn Brovatn fra Universitetet i Bergen har jobbet med EAT MOVE SLEEP.
  – Søvn er viktig, både for å kunne prestere som fotballspiller, men også som menneske. Det har vært diskutert om idrettsutøvere trenger mer søvn enn andre. Men søvn er viktig for alle, ikke bare for dem som driver med idrett, sier Brovatn.
  For voksne er det gjennomsnittlige søvnbehovet på 7 til 7,5 timer. Likevel er det individuelle variasjoner, noen trenger mer og noen trenger mindre. For barn og unge mellom 6 og 13 år er anbefalt søvnmengde mellom 9 og 11 timer.

LURT Å SPISE SUNT: Det synes Birte Humberset Osdal, men litt godteri får være lov i helgene. Foto: Klara Skovro Thoresen

Gode verktøy

Med EAT MOVE SLEEP følger ei nyttig verktøykasse.
  – Det er fantastisk for oss å ha tilgang til den. Her er det foldere, tips om foredrag, vi får besøk av foredragsholdere. Det inkluderer også en veldig artig cup, der de kommer og gjør ekstra stas på oss. Det betyr en del økonomisk.
  EAT MOVE SLEEP-cupen er det som tidligere var Bendit-cupen. Prosjektet har ikke bare byttet navn, men også videreutviklet seg. Det var da søvn kom inn i bildet. Samtidig har antall deltakerklubber har gått kraftig ned.   
  – Vi er opptatte av å være ambassadør hele året. Vi tilbyr frukt på miniturneringer og har frukt hver dag på FFO. Sanitetslagene har støttet oss med midler så vi i mye større grad kan tilby kampfrukt.

– Det handler om å holde seg i form

Fotballspillerne på FFO er fullt klar over hva prosjektet med EAT MOVE SLEEP innebærer.
  – Søvn er viktig for å være uthvilt. Det er ikke gøy å være sliten og trøtt når man skal spille. Da spiller man ikke skikkelig, sier Nathalie Sætre Brudevoll.
  – Det handler om å holde seg i form og være i fysisk aktivitet. Det er viktig å spise sunt, ellers kan du få problemer og en sykdom som heter ”sukkerkick”. Man burde spise brød, knekkebrød, frukt og grønnsaker, og drikke melk, vann og av og til litt juice, sier Erlend Walseth Lid, og kompis Vemund Råheim Vatne er enig:
  – Man må spise og drikke vann og melk og frukt og sunne ting, fordi hvis man spiser usunne ting kan du bli veldig sjuk.
  – Hvis du spiser sunn mat får du sterkere kropp, sier Birte Humberset Osdal. 
  – Om du trener holder du deg i aktivitet og da lever du lenge. Ellers kan du legge på deg og ikke bli så gammel, sier Erlend.
  Yvonne Høydal har oppskriften på å bli en god fotballspiller:
  – Du må trene hver dag, følge EAT MOVE SLEEP, og kutte ned på godteri. Jeg spiser bra og sunn mat, har egentrening og passer på at jeg får nok søvn. 

FFO: Nathalie Sætre Brudevoll bruker ettermiddagene på FFO. Foto: Klara Skovro Thoresen
VIKTIG Å SOVE, SPISE OG TRENE: Yvonne Høydal liker også konseptet EAT MOVE SLEEP. Foto: Klara Skovro Thoresen
SUNN MAT OG DRIKKE: Mork-spiller Erlend Walseth Lid anbefaler å drikke melk og vann hvis man er tørst. Foto: Klara Skovro Thoresen