– Så fort de har bestått ligger klærne igjen hjemme 

kjellerikrotevatn

SESONGSTART: Kjørelærer Kjell Erik Rotevatn ber motorsyklister om å planlegge. –Turen skal være kos. Foto: privat.

Så langt i år har ingen motorsyklister omkommet i trafikken. Nå står sesongen for døren, og kjørelærer Kjell Erik Rotevatn ber sine medmotorsyklister om å ta seg god tid. 

– Er det tilstrekkelig å bruke hjelm som eneste beskyttelsesutstyr?

– Nei, nei, nei! Man skal bruke fullt MC-utstyr når man kjører sykkel, sier Rotevatn.

Kjørelæreren ved Rotevatn trafikkskole i Volda er klokkeklar i sitt svar angående ungdom som nå for tiden klargjør lettmotorsykler og mopeder, men velger å ikke bruke kjørestøvler og annen beskyttelse.

–Det er trist å se at 16-åringer kjører uten fullt MC-utstyr. De har tydeligvis glemt alt de lærte under opplæringen. Jeg har sett altfor mange ulykker der MC-klærne ikke ble brukt, og det er stygt! 

Han forteller videre om foreldre som bruker opp mot 10 000 kroner på klær til sine ungdommer, og hvordan klærne i flere tilfeller blir liggende igjen hjemme så fort de har bestått førerprøven. 

Så langt i år har ingen motorsyklister mistet livet i trafikken, men Trygg Trafikk opplyser på sine sider at selv om motorsykkelen kun utgjør 5 prosent av alle kjøretøy, står de for over 20 prosent av dødsulykkene i trafikken. I en pressemelding skriver de at "Vi må jobbe for at alle overlever MC-sesongen." 

Planlegging er nøkkelen

Rotevatn underviser i både tung- og lett motorsykkel og forteller til Nærnett at det er viktig å starte på en litt rolig måte etter en lang vinter. –Det er lurt å komme i gang med noen korte turer alene, sånn at man ikke blir påvirket av andre. Kjørelæreren anbefaler også å starte sesongen med teknisk kjøring på lukket område. 

hansandresørvik
SESONGSTART: Hans Andre Sørvik utpeker ikke noen spesielle grupper som flinkest med hverken vedlikehold eller kjøring. Foto: Bendik Hansen

Les mer her: 

Frontkollisjon i Follestaddalen 

Før du legger ut på påsketuren anbefaler han å planlegge turen godt. –Planlegg hvor lenge du skal kjøre før du tar pause, ta med klær til hele turen og husk at været fort kan snu. Rotevatn påpeker dessuten at man burde gjøre en sjekk av motorsykkelen før turen. 

Å fjerne rusten 

Det er ikke bare motorsykler som burde holdes rustfrie, det samme gjelder kjøreferdigheter. Innad i miljøet blir det kalt "rustløser" eller "rustfjerner", og betyr at man tidlig i sesongen møtes for å snakke om kjøreteknikk og gjøre kjøreøvelser. 

– Det er viktig med personlig sikkerhetsutstyr. Nå sier de fleste at en hjelm ikke bør bli eldre enn 5 år. Da blir den sprø, og taper absorberingskraften sin, sier Hans Andre Sørvik, daglig leder ved MC-Deler A/S i Vartdal.

Sørvik forteller at de som kjøper motorsykler er alt fra entusiasten som kjenner hver eneste mutter, til de som bare ønsker å ha det litt gøy, og ikke helt vet hva motorsykkelen består av. Med rollen som motorsykkeleier må man også vedlikeholde sykkelen, noe Sørvik forteller at ofte blir overlatt til bedrifter som nettopp hans egen. 

–En del er veldig fingernemme og kan gjøre det meste. Men vi ser en økende grad av folk som ikke vil gjøre det selv. De fleste med motorsykkel i dag er voksne folk med god kjøpekraft. De vil ha det enkelt, og er ikke så opptatt av å gjøre det på billigste måte. 

Kjørelærer Kjell Erik Rotevatn forteller at det er viktig å sjekke grundig over motorsykkelen etter vinteren. 

Bruk god tid, turen skal nytes, det skal være kos. 

- Kjell Erik Rotevatn, kjørelærer 

Trygg Trafikks råd for sesongstart:

Delta på kurs og se NMCUs film "Full Kontroll"

Kjør etter forholdene og eget ferdighetsnivå

Se over kjøreutstyret og sørg for at kjøretøyet ditt er i god teknisk stand før du legger ut på tur.

Ikke spar penger på sikkerhetsutstyr 

Ta det pent de første milene 

Kilde: Tryggtrafikk.no