Janne fulgte drømmen. Nå driver hun forretning med suksess

Janne Moe Sunkost

Janne Moe er fornøyd med butikken sin i Volda. FOTO: Christine Breivik Øen 

I Volda kan det være vanskelig å drive butikk, men det er allikevel noen som får det til. En av disse er Janne Moe.
 

Moe er driver av Sunkost i Volda. Butikken har ved flere anledninger vunnet priser for måten den blir drevet på. Men selv om forretningene i dag går bra, forteller Moe at å komme hit hun er i dag ikke bare har vært enkelt.  

- Det begynte med at jeg starta bare opp rett og slett, og veien dit var jo ikke kort den heller. Men når jeg kom i gang var det å få ut ordet på bygda, at jeg fantes, hvem jeg var og hva jeg driver med. Og så var det det å leke seg litt med markedsføring, som ble min nøkkel til å lykkes blant annet gjennom sosiale medier.

Instagram er en av plattformene Moe er aktiv på. Her når hun ut ikke bare til de faste kundene, men også de som ellers ikke ville funnet frem til butikken. Moe forteller at ettersom butikken ligger noe bortgjemt fra sentrum kan det være en utfordring for potensielle kunder å finne frem.

- Ingen har noen ærender ved å gå forbi denne butikken. Så jeg er veldig avhengig av at folk finner frem og kommer hit da. Og det er da moroa begynner, for man må få folk til å komme innom, så 90 prosent av de som handler her, skal handle her, og det viser jo bare at folk er interessert.

Smaksprøver Sunkost
Janne prøver å ha smaksprøver i butikken så ofte som mulig. FOTO: Christine Breivik Øen 

Et av hovedmålene til Moe da hun åpnet butikken var at helsekost skulle være for mannen i gata. Menn, kvinner, barn og eldre. Hun ønsket å bryte med stempelet om at helsekost kun er for damer 40 pluss. For å få til dette er det ekstra viktig for Moe å vite mest mulig om sitt fagområde, samt vite hva kundene vil ha. Hun mener noe av suksessen ligger i at folk er sultene på informasjon og ønsker å vite mest mulig om produktene de kjøper. På bakgrunn av dette har hun startet med workshops i butikken. Her kan de fremmøtte blant annet lære å lage sin egen ansiktsskrubb.

- En ansiktsskrubb har mange små mikroplastkuler i seg, og jeg vil vise hvordan man kan lage det selv med for eksempel himalaya- salt.

Moe ser at kundene er mer og mer opptatt av miljøet. De ønsker å minske plastforbruket og handle lokale råvarer. Moe har selv vokst opp på gård, og er opptatt av hvor maten kommer fra. På bakgrunn av dette valgte hun å ta inn lokale grønnsaker fra Folkestad i butikken. I løpet av en uke hadde hun solgt 300 agurker. Hun så at kundene ønsket mer, og i august 2019 åpnet det et utsalgssted for lokale råvarer ved siden av butikken. Her er det ingen mellomledd og bonden får all fortjenesten. Dette er viktig for Moe.

Moe forteller videre at hennes visjon da hun startet opp var at når du brenner for noe må du tørre å satse. Selv om det nok hadde vært lettere å drive forretningen på et større sted, der alt er mer tilgjengelig, mener hun det er verdt det og at det er lettere å få et godt forhold til de kundene som kommer innom på et mindre sted.