Musikkpedagog med flere sangtalenter på CV-en

Talentklekkeriet

Over ti sang- og musikktalenter fra Søre Sunnmøre har utmerket seg i programmer som The Voice og Idol. Både arv og miljø er forklaringen.

VIDERE I THE VOICE: Nora Aurdal fra Volda er videre i talentkonkurransen The Voice. Foto: privat. 
​​​​​

The Voice-deltaker Nora Aurdal (20) er med i konkurransen om å bli Norges beste stemme. Hun forteller at arbeidet med musikkpedagog Hildur Sandstad Dalen ved Volda videregående skole, har vært utrolig lærerikt.

– Hildur har et veldig godt rykte. Hun løfter frem det man er god på, og setter ikke like stort fokus på det man ikke er like flink til. På den måten får man jobbet frem en bedre selvtillit, sier Aurdal.

– Jeg er veldig takknemlig for at hun var musikklæreren min, legger hun til.

Hun forteller videre at det er flere unge talenter i bygda.

– Sang og musikk står helt sentralt på Sunnmøre, og det finnes fryktelig mange gode sangere her. Når man blir lagt merke til, slik som i talentkonkurranser, vokser det kulturelle livet i bygda enda mer, sier Aurdal.

De siste fem årene har det stadig dukket opp deltakere i TV-konkurranser fra Volda, Ørsta og omegn. Idol, The Voice og Norske Talenter inkluderer flere elever fra musikklinja på Volda videregående skole.

Markus Saunes deltok i Idol i 2013, og uttalte seg den gangen om at drømmen var å bli popstjerne. I dag har han etablert seg i bransjen, og jobber målrettet om å bygge videre på karrieren sin. Han gir en spesiell takk til Hildur, som har hjulpet han på veien.

– Vi trenger flere som henne. Jeg lever drømmen min takket være Hildur. Hun så meg, utviklet mitt talent og inspirerte meg til å nå målene mine, og for det er jeg evig takknemlig, sier Saunes.

Han forteller videre at hun har vært, og fremdeles er, en stor inspirasjon.

– Kor er svært utbredt
Dalen har vært sangpedagog på musikklinja siden den startet opp for 24 år siden. Hun mener musikkinteressen kan ha med arv og miljø å gjøre. Dalen har vært heldig å ha fått jobbet med flere av deltakerne i talentkonkurransene.

– Vi ser fra gammelt av at kor var svært utbredt i bygdene på Sunnmøre. Omtrent i hver bygd fantes det kor. Man skulle jo tro at dette har blitt videreført til dagens generasjon, forklarer hun.

– Er det til din fortjeneste at elevene dine har kommet så langt i talentkonkurransene?

– Nei. I tilfelle vil jeg dele den honnøren med de andre lærerne på musikklinja. Det foregår et stort og viktig arbeid med individuell sangundervisning, som er nøye tilpasset hver enkelt elev, sier Dalen.

– De heier på hverandre
«Musikalen» ved Volda vgs. har vært satt opp i 23 år, og hadde sist forestilling i februar. Dette er en oppsetning som består av elever som danser, synger og har egne musikkinnslag.

Avdelingsleder ved Volda videregående skole Jan Terje Eidset, har vært en av dem som har satt opp «Musikalen» de siste tolv årene. Eidset forteller at en slik forestilling bidrar til at elevene får enda mer læring i formidlingsevne og det å bli trygg på scenen.

– Det er en god arena å starte på for elevene. Å stå på en scene må man øve på. Derfor er jeg veldig stolt av å se tidligere elever som støtt og stadig er på TV-skjermen, forteller en munter Eidset.

– Hvordan har det seg at det til stadighet er Sunnmøringer fra små bygder som er med på slike TV-konkurranser?

– Vi har mange gode sangere her. Det er som Hildur sier, det har nok med kortradisjonene å gjøre – det står sterkt på Vestlandet. I tillegg er det viktig for oss å jobbe frem det de er gode på, heie på dem og at de heier på hverandre, sier Eidset.

– Flere talenter i fremtiden
På Volda videregående skole synges det i gangene og undervisningsrommene. Tonene fra «Cheerio» kommer fra et klasserom med nydelig pianospill som komp. Fingre løper over tangentene mens en stemme danser kontrollert gjennom de høye tonene.

HEIAGJENG: Dalen med musikkelever fra Volda vgs. De sørger for å være hverandres heiagjeng. Foto: Andrea Joner Tuft.

Musikkelev Thea Frekøy Skeide forteller at sang er en fin måte å sette ord på følelser man ikke skjønner selv, i en alder hvor det er mye som skjer med kroppen.

– «When words fails, music speaks» synes jeg forklarer godt hvordan sang og musikk kan brukes til å uttrykke seg på, sier Skeide.

De andre jentene nikker og legger til at flere av dem har vokst opp med kor gjennom foreldrene sine.

– Helt fra jeg var liten, har musikk stått meg veldig nært. Foreldrene mine drev med kor, forteller venninne Synne Bergem.

Bergem vil også skryte av lærerne. Hun forteller at de er flinke til å få frem de gode kvalitetene i hver enkelt elev og bidrar til et godt klassemiljø

– Lærerne bidrar til at klassemiljøet på linja er bra. Det veldig gøy og vi har det fint sammen, tilføyer hun.

– Vi vil berømme Hildur, sier jentene med stor entusiasme.   

– Alle lærerne her er veldig dyktige, men Hildur er ekstra spesiell, forteller jentene

UNDERVISNING: Skreddersydd undervisning til hver enkelt elev. Foto: Andrea Joner Tuft

Hildur blir smigret over den entusiastiske jentegjengen, og er ydmyk for tilbakemeldingene.

– Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig glad i hver enkelt av elevene, og at alle lærerne på skolen jobber for å få frem de beste kvalitetene i hver og en av dem. Her er vi mellom ti og tolv lærere som sammen jobber for at de skal få kunne blomstre i den retningen de ønsker, forteller en smigret Hildur.

– Kommer vi til å se flere talenter i fremtiden?

– Helt klart, smiler musikkpedagogen.