– At ikke flere mennesker ble skadet er helt utrolig, sier redningsmann

Viking sky evakuasjonen

Det ble et svært dramatisk døgn da cruiseskipet MS Viking Sky havarerte i Hustadvika på lørdag. Men takket være en enorm innsats fra redningsetater ble skipet og alle passasjerene berget. FOTO: CHC Helikopter Service

Erlend N. Birkeland fra Volda er redningsmann for CHC Helikopter service. Han forteller om de strabasiøse timene da rundt 460 mennesker ble berget fra cruiseskipet MS Viking Sky.

Vinden river i rotorene, hissige haglebyger peprer ruten, og kapteinen har en vanskelig jobb med å holde helikopteret i posisjon. Under dem, i enorme bølger, ligger MS Viking Sky, et cruiseskip med over 1300 mennesker om bord. Skipet vugger kraftig i den harde sjøen. Hustadvika er et beryktet farvann og er regnet av mange som et av de farligste havstykkene langs norskekysten. Det var akkurat på denne strekningen at det 228 meterlange fartøyet sendte ut et nødsignal en stormfull formiddag.

Redningsmannskaper over hele landet kastet seg rundt i all hast da de fikk beskjed rundt 14-tiden lørdag ettermiddag om at det enorme cruiseskipet hadde mistet motorkraft og stod i fare for å grunnstøte. Om bord var det rundt 915 passasjerer, de fleste av dem britiske og amerikanske turister, mange av dem pensjonister. Beskjeden kom tidlig, skipet måtte evakueres. Dermed begynte arbeidet med å løfte ut personene om bord via helikopter – én eller to om gangen. Takket være en enorm innsats fra både redningshelikopteret, skipets mannskap og organisasjonen på land, gikk det bedre enn noen kunne forventet.

Statistisk sett vil noe gå galt når man heiser opp så mange mennesker, og særlig når flere er gamle og skrøpelige. Men det gjorde det ikke denne gangen.

Dette sier Erlend N. Birkeland, redningsmann for CHC Helikopter Service, som var mannskap på et av de mange helikoptrene som deltok i den enorme aksjonen. Voldingen forteller videre at da de først fikk beskjed om at Viking Sky hadde sendt ut et maydaysignal, tenkte mannskapet at dette kom til å gå relativt lett. Skipets store dekk og enorme masse ville sørge for lite bevegelse og mindre risiko for at vaieren fra helikopteret ville bli hektet fast i noe. De hadde alle vært på mer risikofylte oppdrag på mindre båter, men de hadde aldri evakuert så mange mennesker tidligere, og da helikopteret nærmet seg skipet, innså de hva de stod ovenfor. Det var masse dønninger ganske nær skipet, så de forstod at det var grunt. Gjennom et glasstak så hjelpemannskapet ned i en stor sal, alle møblene i rommet lå på styrbord side. Plutselig slo en svær bølge inn i siden på båten og alt innholdet i rommet ble kastet tvers over salen.

– At ikke flere mennesker ble skadet er helt utrolig, sier han.

MODIG MANNSKAP: Navn fra venstre: Atle Skrede (sykepleier, Equinor) Erlend N. Birkeland (redningsmann, CHC Helikopter Service) Tommy Olsen (tekniker/heisoperatør, CHC Helikopter Service) Roald Kjeseth (Kaptein, CHC Helikopter Service)
FOTO: CHC Helikopter Service

Bekymret for grunnstøting

Faren for at de skulle miste ankerfestet og at skipet skulle grunnstøte var en stor bekymring.

Hvis skipet hadde drevet i fjæresteinene, slik det var like før det gjorde, ville resultatet blitt katastrofalt.

Tre helikoptre var allerede ved skipet da Birkeland og resten av mannskapet ankom. To andre redningshelikoptre fra CHC, samt et SeaKing-helikopter fra Ørlandet. En person med båre ble fraktet ut før Birkeland ble heist ned på dekk. Der møtte han en annen redningsmann fra et annet helikopter. Mannen hadde blitt igjen på skipet for å assistere med arbeidet, og han ble værende i nærmere ti timer.

Lange, harde skift var noe nesten alt redningsmannskapet måtte igjennom, mange jobbet i opptil tolv timer i strekk. Birkeland antok at det ville tatt et par døgn å evakuere hele skipet ettersom hvert helikopter brukte rundt tretti minutter på å frakte ut rundt tjue personer per løft. Det var også mer enn bare det dårlige været som presenterte en utfordring – flere av passasjerene var gamle eller dårlige til bens. De fleste ble heist opp i slynger to og to, men de som var spesielt redde eller skrøpelige ble løftet sammen med redningsmannen. Andre måtte bli hevet direkte fra rullestolen sin, men takket være heisoperatøren Tommy Olsen gikk dette også bra. Den helt nye teknikeren gjorde en fantastisk jobb og fikk mye skryt av sine kollegaer. Dette viste seg også svært krevende oppe i luften, og Birkeland takker for at de hadde en stor og sterk sykepleier i helikopteret, Atle Skrede. Han forteller at sykepleieren bar rundt 20 personer bak i helikopteret av de nærmere 60 de evakuerte.

VELFORTJENT HVILE: Kaptein og pilot Roald Kjeseth tar en velfortjent pause under et svært hektisk døgn men lange skift.
FOTO: CHC Helikopter Service

– Det var en svært annerledes redningsaksjon. Men mannskapet var klare for den enorme oppgaven, sier Birkeland. Mannskapet er vanligvis stasjonert ute på en oljeplattform på Statfjordfeltet og trener rundt tre ganger i uken i opptil tolv meter høye bølger. Han forteller at det noen ganger kan føles litt meningsløst å plaske rundt i Nordsjøen for å redde opp plastdukker, men en aksjon som dette viser at det er nyttig.

På litt over ett døgn klarte helikoptrene å løfte ut rundt 460 mennesker før evakueringen ble avbrutt da skipet gjenvant motorkraft og kunne fraktes trygt inn til Molde havn.

Men cruiseskipet var ikke det eneste fartøyet som hadde problemer den helgen. Lasteskipet Hagland Captain var også på vei over Hustadvika da det fikk motorstopp. Birkeland forteller at han og mannskapet var på vei ut igjen til Viking Sky og fløy rett over lasteskipet da de fikk beskjed om båten hadde havarert. Han forteller at de så masse tømmer rase over dekket fra det 90 meter lange skipet og at båten lå svært skeivt i vannet. De var sikre på at hele skipet kom til å kantre. En risikovurdering ble gjort og det ble bestemt at å løfte mannskapet fra skipet ville bli for farlig. Etter et nærgående møte med et skjær, ble mannskapet på skipet fortalt at de alle måtte hoppe over bord. Dette i tolv meter høyer bølger og stummende mørke. De ble dermed heist opp fra havet, og alle ni på skuta ble fraktet trygt til land.

Utrolig organisering

Erlend N. Birkeland gir også mye av æren til mannskapet på Viking Sky, i tillegg til organiseringen som ble gjort av nødetatene på land. Tankbiler fra Molde lufthavn var arrangert kun noen hundre meter fra landingssonen, og ambulansepersonell, brannvesenet og Røde Kors stod klare til å hjelpe. Han mente det var svært imponerende at de klarte å tilkalle så mange mennesker på så kort tid.

Det var helt fantastisk. Vi hadde en hel hærskare av gode hjelpere.

Også Roald Kjeseth skryter av hjelpen de får. Han var spesielt takknemlig for Equinor og deres villighet til å frigjøre personale i en slik situasjon i tillegg til å legge til rette for at helikoptermannskap skal få trene så mye de ønsker og trenger. Det mener han er grunnet til at de presterte så bra som de gjorde

Vi gjør nå bare den jobben vi trener på, og denne gangen gikk det jo veldig bra. Det er mye takket være Equinor og deres fokus på sikkerhet for deres ansatte på sokkelen. Når samarbeidet mellom oss og forsvaret i tillegg går så bra som det gjorde her, så må det nesten bare ende godt.

Trøtt og sliten, men glad og lettet

Birkeland forteller at de var mange sterke inntrykk den kvelden, en av dem var da han evakuerte et eldre ektepar. Ekteparet var svært redde og stod og omfavnet hverandre på dekk før de skulle løftes opp i helikopteret. Men da alle ble heist opp og Erlend kom sist opp i helikopteret ble han møtt med applaus og slengkyss fra damer på over 80 år, humrer han. Det er nemlig ikke alltid det går like bra. Den rutinerte redningsmannen var nemlig på et av mannskapene under MS Scandinavian Star-katastrofen for 29 år siden der 159 mennesker omkom i mordbrannen som oppstod på skipet. Han forteller at den gangen følte han seg tom og trist, men ikke denne gangen. Denne gangen gikk alt så godt som det kunne og han sitter igjen med en stikk motsatt følelse.

Følelsen jeg satt igjen med var trøtt og sliten, men veldig glad og lettet for at alt gikk bra. Ingen av oss eller de vi heiste opp ble skadet, selv om det var en spent situasjon. Jeg følte meg glad, lettet og tilfreds.

Mats Mørk

Mats Mørk

Les flere artikler fra Mats Mørk.

Journalistikkstudent ved Høgskolen i Volda