– Det har kostet blod, svette, tårer og mange penger

Nærmer seg ferdigstilling av prosjekt i milliardklassen

Nexans-representant Frode Beyer og prosjektleder på Ulstein Verft Hans-Karsten Voldsund viser stolte frem Nexans Aurora. Foto: Ulstein 

I mai skal Ulstein Verft sitt siste storprosjekt stå ferdig. Da skal milliard-skipet Nexans Aurora på prøvetur. 

I 1976 ble skipet Nexans Skagerrak brukt til å legge den første elektriske sjøkabelen mellom Norge og Danmark. 45 år senere er arvtager Nexans Aurora nesten ferdigstilt på Ulstein Verft, og er klar til å ta over stafettpinnen. 

– Nexans Aurora er en reindyrka kabel-legger og i utviklingen av fartøyet, har Nexans hentet mye inspirasjon Nexans Skagerrak. Nexans Aurora har større kapasitet, kan legge kabel på dypere vann, og alt er nytt og moderne. Skipet er en kabel-legger i ordets rette forstand, og vil legge kabler i hele verden der man har behov for det, sier Nexans' prosjektleder, Frode Beyer. 

Skipet skal brukes til å legge kabler på havbunnen, som brukes til å overføre elektrisk kraft fra for eksempel vindparker inn til fastlandet som forbindelser mellom ulike land og kontinenter, eller mellom øyer og fastland. Nexans har nylig lagt kraftkabler mellom Norge og England, samt Norge og Tyskland. 

3D-illustrasjon av hvordan Nexans Aurora vil legge kabler på havbunnen. Foto: Nexans 

– Vi kaller dette milliardprosjekter 

Beyer og prosjektleder ved Ulstein Verft, Hans-Karsten Voldsund, er tydelig stolte av skipet, men vil ikke gå ut med den eksakte prisen på prosjektet. 

– Det koster mange penger. Hva skal vi si Frode, ler Voldsund.

– Det koster blod, svette, tårer og en del penger i tillegg. Vi pleier ikke gå ut med noen konkrete summer, men det er det man kaller et milliardprosjekt, sier Beyer hemmelighetsfullt. 

Ikke stoppet av pandemien

Det hele begynte i 2018, da Ulstein og Nexans signerte kontrakten for byggingen av skipet. Siden den gang har mange arbeidere vært involvert i prosjektet. 

– Vi har hatt en maksbemanning på 300 arbeidere, men nå er vi nede på ca 140. Dette vil gå gradvis nedover fordi vi er i en utrustnings-fase som vi holder på å avslutte. Vi ser frem til en prøvetur i løpet av mai, sier Voldsund. 

– Hvordan ville et eventuelt smitteutbrudd påvirket verftet og byggeprosessen av Nexans Aurora? 

– Hvis vi skulle fått smitte inn på verftet regner vi med å måtte stenge ned. Alle som kommer fra utlandet til Ulstein Verft må sitte i karantene frem til de har valgt to negative tester, sier Tonje Øyehaug Ruud i kommunikasjonsavdelingen i Ulstein Group. 

Her ligger Nexans Aurora til kai på Ulstein Verft. Foto: Trym Isaksen