Lys i enden av Voldatunnelen

NTP, Volda kommune, Volda-Furene-tunnelen

Leder i stortingets transportkomité, Helge Orten (H) (øverst til høyre). Foto: Benjamin Vorland Andersrød

Voldatunnelen blir prioritert i Nasjonal transportplan (NTP). Det kom frem i et møte mellom Volda-politikere tilknyttet regjeringspartiene og stortingets transportkomité i dag.

VOLDA: Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022–2033 blir lagt frem av samferdselsminister Knut-Arild Hareide (KrF), fredag. Men allerede i dag kom leder i stortingets transportkomité, Helge Orten (H), med nyheten til Volda-politikerne.

– Det er viktig at vi klarer å følge opp Volda-Furene-tunnelen. Vi setter av 300 millioner kroner i oppstartsmidler i første periode. Den resterende finansieringen vil komme i andre periode, sier Orten.

Orten representerer Høyre på stortinget for Møre og Romsdal.

Klatrer på prioriteringslisten

Reguleringsplanen for tunnelen ble vedtatt av Volda kommunestyre i mai 2018. Prislappen på tunnelen kommer på over 1 milliard kroner. Målet med tunnelen er å avlaste fartsåren gjennom sentrum for trafikk.

Voldatunnelen lå opprinnelig på 17. plass på prioriteringslisten til NTP. Et intenst arbeid fra «mørebenken» på stortinget og lokalpolitikerne, har gjort at prosjektet nå er på topp fem.

– En gledens dag

– Vi skal applaudere og ta dette som en feiring. Dette er et viktig prosjekt og jeg er sikker på at jeg har alle med meg når jeg sier at vi skal trykke på lokalt, sier leder i Volda Høyre, Ivar-Otto Kristiansen.

– Det kom inn i siste liten, på grunn av god jobb. Det er selvsagt en gledens dag i Volda, når Voldatunnelen kommer inn i den nye nasjonale transportplanen, sier Arild Iversen (KrF).

Leder i Volda Høyre, Ivar-Otto Kristiansen. Foto: Benjamin Vorland Andersrød

Blir delvis bompengefinansiert

Volda-tunnelen vil bli delfinansiert med bompenger.

Det tror Lena Landsverk Sande (V), ordfører i Vanylven kommune, kan hemme den ønskede trafikkreduksjonen gjennom sentrum.

– Blir det bompengebetaling og man kun sparer tre-fire minutter gjennom tunnelen, vil det gjøre at folk velger å kjøre den gamle veien, for å spare penger. Det må vi finne en løsning på, sier Landsverk Sande.

– Volda sentrum vil dra nytte av det. Jeg tror vi kommer til å få to bommer. Én som tar med seg Vikesvingene, og én som går gjennom tunnelen, sier Ivar-Otto Kristiansen (H).

Her skal den nye tunnelen gå. Foto: Statens Vegvesen

Ser fremover

Ordfører i Volda, Sølvi Dimmen (Sp) mener dette er en gledens dag.

– Nå ønsker vi at farten blir så høy som mulig mot igangsetting og ferdigstilling, sier Dimmen.

Dimmen forteller at de allerede er i dialog med Statens Vegvesen om veien videre.

– Vi er ikke ferdig før spaden er satt i jorda, så det er ikke grunn til å sprette verken kake eller champagne før den tid, sier Helge Orten (H).

Arild Iversen (KrF) og ordfører Sølvi Dimmen (Sp). Foto: Benjamin Vorland Andersrød