Regjeringen dropper Stad Skipstunnel nok en gang 

Dropper Stad skipstunnel

Venstre-ordfører Lena M. Landsverk Sande reagerer med sinne over at regjeringen ikke prioriterer sikkerheten til norsk sjøfolk. FOTO: Jonathan Gaathaug Nielsen

Oppstartsmidler til Stad skipstunnel er utelatt fra statsbudsjettet, selv om prosjektet er helt klart til å gjennomføres. – 2,5 milliarder kroner kunne gjort jobben min som sjømann mye tryggere. Vi betyr tydeligvis ikke så mye for politikerne, sier kaptein Marius Strømmen.

VANYLVEN/STAD: Stad skipstunnel er et nasjonalt prosjekt som vil sikre en tryggere seilas forbi Stadhavet, som er det farligste og mest værutsatte havstykket langs norskekysten. Kaptein i Rostein AS, Marius Strømmen, er klar i sin tale om hvorfor en slik tunnel er nødvendig.

– Stadhavet er et av de værste havstykkene å ferdes på i dette landet. Det er farlig for oss som ferdes på havet, i tillegg kan det ha en stor potensiell skade på lasten vi har med oss.

Strømmen mener politikerne på Stortinget og i regjeringen ikke greier å se skipstunnel-prosjektet i deres perspektiv.

– Politikerne prioriterer store prosjekt på det sentrale Østlandet, og 10 milliarder til sykkel- og gangsti på Jæren. Det mener jeg er meningsløs bruk av penger, når vi ser at 2,5 milliarder kroner kunne gjort jobben min som sjømann mye tryggere. Vi betyr tydeligvis ikke så mye. 

Marius Strømmen føler politikerne svikter sjøfolket på Vestlandet. FOTO: Jonathan Gaathaug Nielsen.

Videre forteller Stømmen at han er frustrert over hvor lenge de har måtte vente på skipstunnel, og føler at skipsnæringa har blitt holdt for narr.

– Alle politikerne snakker så høyt om prosjektet når de er i opposisjon, men så fort de har kommet i posisjon har de glemt oss. Jeg trodde lovnader betydde noe, men det gjør det tydeligvis ikke. 

Kapteinen vil ha med seg politikerne på tur over Stadhavet.

– De får bli med på tur over Stadhavet en dag det er skikkelig dårlig vær, så skjønner de kanskje problemet. For realismen og god tankegang er ikke til stede hos politikerne i det sentrale Oslo. De skjønner ikke alvoret, for det de driver med er lureri av norske sjøfolk, sier en tydelig irritert Strømmen.

Ordfører i Vanylven, Lena M. Landsverk Sande (V), viser frem hvor skipstunnelen etter planen skal ligge. FOTO: Jonathan Gaathaug Nielsen

Vanylven-ordfører (V) veldig skuffet over egen regjering

Lena M. Landsverk Sande, Venstre-ordfører i Vanylven, trodde lenge at de endelig skulle få midler fra statsbudsjettet til å realisere Stad skipstunnel. Få dager før budsjettet ble offentliggjort fikk hun beskjed om at det ikke kom til å skje. 

– Vi har holdt på med det her så lenge. Det er ganske mange år siden vi fikk beskjed om at prosjektet fikk plass i NTP og etter planen skulle oppstartsmidlene komme på 2021-budsjettet. Det gjorde de ikke. Vi har jobbet så hardt, vi har mast og stått på i så mange år, og vi har ikke fått andre signal enn at det endelig skulle skje. Så når vi fikk beskjed få dager før statsbudsjettet skulle legges fram at midlene ikke er der, ble vi skuffet. Vi ble sinte. Vi ble faktisk rasende.

For næringslivet vil Stad skipstunnel bety sikre leveranser, mindre ventetid, kortere transporttid og at kvaliteten på råvarer som skal fraktes forbi Stad holder seg god, skriver skipstunnelen på sine sider. Det handler om mer enn å komme seg raskere frem, understreker Landsverk Sande.

– Det handler om sikkerheten til hele kystflåten i landet vårt, og alle som jobber med fiskeri og maritim næring. Faktumet er at Stad deler Norge i to, man snakker alltid om nord for Stad og sør for Stad, grunnen til det er at været rett og slett er for hardt til at man skal kunne regne med å få passere. 

Ordføreren er lei av å høre historier om folk som mister familien sin på Stadhavet.

– Vi har så mange mennesker som lever av fiskeri og havbruk. Det er så viktig for oss at folk er trygge når de reiser på jobb. Det er for mange historier om folk som har mistet livet sitt på Stad og vi har selv mistet fiskere i Vanylven. Det er også viktig at de hjemme kan være trygge på at deres familie kommer tilbake. Det handler om liv og helse, om å ha en trygg arbeidshverdag, sier en gråtkvalt Landsverk Sande.

Landsverk Sande sier at det ikke lengre handler om hvilke prosjekt som er viktigst, men politisk vilje til å gjennomføre. 

– Da jeg satt på landsmøtet til Venstre forrige helg kunne Trine Skei Grande dele den gledlige nyheten om at "vi har greid å sikre 32 milliarder til jernbane neste år". Det er fint det, men det er så lett å si at man vil ha jernbane fra a til å og bare sette i gang uten ordentlig ut utredning på forhånd. I våres ba samferdselsminister Knut Arild Hareide om nok en utredning av prosjektet, nummer 22 i rekken.

Samferdselsminister Hareide tok kontakt med Landsverk Sande i forkant av offentliggjøringen av statsbudsjettet.

– Han ringte meg tidligere denne uka og ga meg beskjeden om at oppstartsmidlene ikke kom til å komme på budsjettet for 2021. Hareide sa samtidig at de nå er ferdig med all utredning og at prosjektet er helt klart til å sette igang, men at de mangler pengene til det. Det er jo fint at han sier det, for da er det i alle fall en mulighet for neste år. Vi har ikke gitt opp alt håp helt enda, avslutter Landsverk Sande.