– Staten viser igjen at de ikke tenker over det bærekraftige aspektet 

– Man kan tenke seg om: Karina Straume ber folk velge Zoom istedenfor fly. Her fra en demonstrasjon mot staten i høst. Foto: Frida Myklebust Amdahl

– Man kan tenke seg om: Karina Straume ber folk velge Zoom istedenfor fly. Her fra en demonstrasjon mot staten i høst. Foto: Frida Myklebust Amdahl

Tidligere i februar ble det bestemt at staten skal støtte flyruten fra Hovden til Oslo med midler de neste tre årene. Leder i Volda Natur og Ungdom, Karina Straume (19), mener staten viser at de ikke tenker bærekraftig når de bruker penger på å støtte flyruter. 

Regjeringen har bestemt at flyruten Hovden - Oslo skal støttes med statlig kjøp frem til 1. april 2024. 

– Jeg er godt fornøyd med at flyruten Ørsta/Volda - Oslo nå kommer inn i FOT-rute-systemet igjen, slik at vi kan sikre et godt tilbud til en fornuftig pris i årene som kommer, sa leder i transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten, til Møre-Nytt

Leder i Volda Natur og Ungdom, Karina Straume, mener at staten på ny viser at de ikke bryr seg om Co2-utslipp og klimaavtrykket flyreiser medfører. 

– Det er ikke noe nytt at flyselskaper og de største selskapene innen reiseliv, som for eksempel Hurtigruta, blir prioritert. Regjeringen gjør dette for å støtte lokale bedrifter, og for å holde liv i flykulturen som nordmenn har. Staten viser igjen at de ikke tenker over det bærekraftige aspektet, sier Straume på telefon fra Oslo. 

Naturvernslederen mener det hele handler om omstilling. 

– Det finnes andre måte å reise på, og det er heller ikke nødvendig å reise så mye som man gjør. Selv tar jeg buss når jeg skal hjem fra Oslo, og det er et helt fint alternativ. Det  handler om omstilling, men det virker som at det er vanskelig for folk å omstille seg, ved å for eksempel ta buss istedenfor fly, sier hun.

Odd Magne Vinjevoll, daglig leder i Ørsta næringskontor, sa til Møre-Nytt at de vil jobbe for at flere enn to avganger skal få statsstøtte. Det mener Straume er feil prioritering. 

– Hvis det er få folk på flyene, vet jeg ikke om jeg ville prioritert å ha så mange avganger. Det er dyrere for flyselskapene og gir et høyere klimaavtrykk. Dette viser at det er viktigere å bruke pengene på småflyplasser enn å bygge ut toglinjer i vårt langstrakte land. 

Hun håper at folk vil tenke seg litt mer om før man setter seg på flyet. 

– Man burde tenke om det faktisk er nødvendig å reise. Det burde være mulig å ta møter på Zoom eller Skype istedenfor å reise. Vi har jo blitt flinke på digitale løsninger det siste året, og det burde være mulig å bruke disse. Man kan stille seg spørsmål om hvor mye Co2-utslipp man er villig til å skape for noe som kanskje ikke er så nødvendig. 

FOT-ruter 

  • For å sikre et flytilbud kjøper staten tjenester gjennom såkalte FOT-ruter.
  • Ordningen skal sikre et tilbud der det er lite sannsynlig at flyselskapene vil drive på kommersielt grunnlag, og anbudene har en varighet på fire til fem år. 
  • Det settes krav til både flystørrelse, setekapasitet, trykkabin, antall avganger og tid for avganger. 

Fakta fra avisen Fremover