Anders betaler bompenger med glede

Anders Hauken poserer foran den meget trafikkerte hovedfartsåren gjennom Volda sentrum.

Anders Hauken mener at alle som nyter godt av en ny tunnel bør være med på spleiselaget. Foto: Benjamin Vorland Andersrød

En tredjedel av Voldatunnelen skal finansieres med bompenger. Det er det delte meninger om.

Forrige uke ble det klart at Voldatunnelen blir prioritert i Nasjonal transportplan. 

Foreløpig er det satt av 300 millioner kroner til oppstart av prosjektet. Tunnelen kommer til å koste over en milliard kroner. 

Vil at alle skal betale

Anders Hauken mener de som kommer til å passere bomstasjonene ofte, bør få rabatt.

– Det blir bedre både for næringslivet og lokalbefolkningen, men så klart må de lokale også være med i spleiselaget. Det er først og fremst lokalt vi har nytte av det her. Selvfølgelig må vi bidra.

Hauken er daglig leder i Hauken Handverksteneste. Han bruker mye av arbeidstiden på å vente.

– Det tar tid å komme inn på Ørstavegen, samtidig som det tar lenger tid å kjøre der, enn å kjøre gjennom tunnelen. Vi blir mer effektive, vi kommer oss raskere fra Volda til Ørsta og derfor får vi gjort mer arbeid.

Foreslår kompensasjon

Hauken bor rett ved Ørstavegen. Han mener det bør komme to bommer for at den nye tunnelen skal ha den ønskede effekten. 

Formålet med Voldatunnelen er å få ned trafikken på veien gjennom sentrum.

– Om du premierer de som kjører Ørstavegen, ved å ikke ha bompenger der, forsvinner hele poenget med tunnelen.

– Du må ha flest mulig gjennom, og da får du heller kompensere på en slik måte at belastningen på de som er avhengig av å komme seg gjennom for å nå skole, jobb eller fritidsaktiviteter ikke blir for stor, sier Anders Hauken.

Kan nedbetales på få år

Hver dag kjører 9000 biler på E39 gjennom Volda sentrum. Hvis 7000 av disse kjører gjennom en eventuell bom som koster 20 kroner, betyr det 140 000 kroner i daglig inntekt.

Om tunnelen koster en milliard kroner – og en tredjedel betales med bompenger – vil bompengene være historie under seks år etter første passering.

Tabellen under viser hvor mange biler som kjørte gjennom Volda sentrum forrige uke.

Frykter sentrum vil lide

– Over hele landet kjempes det mot bom, da er det rart å se folk feire med flagg når det blir bestemt at vi får bom her, forteller Anna Sandholt oppgitt.

Sandholt er daglig leder i Nettstrikk AS. Butikken ligger midt i Volda sentrum.

Hun er bekymret for sentrumslivet.

– All trafikken som tilfeldigvis kjører gjennom Volda vil forsvinne. Jeg er redd vi kommer til å havne utenfor kartet og bli en spøkelsesby.

Anna Sandholt i forgrunn, havnen i Volda sentrum i bakgrunnen.
Anna Sandholt stiller seg skeptisk til bompenger i Volda. Foto: Thomas Amlien

Selv om lokalpolitikerne er fornøyde med at Voldatunnelen blir en realitet, er Sandholt usikker på om de har planlagt godt nok. 

– Jeg og flere andre jeg har snakket med er skeptiske. Vi savner informasjon og føler ikke at politikerne er samkjørte når det kommer til videre planlegging av tunnelen.

Sandholt sier at hun ikke er fullstendig imot tunnelen, men forteller at hun er redd for det som følger med den.

– Jeg frykter konsekvensene hvis folk må betale bompenger, spesielt om de må betale for å komme seg inn til sentrum.

Ordfører i Volda, Sølvi Dimmen, og KrF-leder Arild Iversen. I bakgrunnen lusker Høyres Ivar-Otto Kristiansen.
Samtlige politikere Nærnett har snakket med er enige om at bompenger må til for å finansiere Voldatunnelen. Fra venstre: Arild Iversen (Krf) og Sølvi Dimmen (Sp). Foto: Benjamin Vorland Andersrød

– De som bruker tunnelen må betale

Volda-ordfører Sølvi Dimmen (Sp), mener at de som bruker tunnelen skal ta regningen. Når tunnelen er på plass, tror hun at Volda sentrum vil blomstre.

– Det vil bli en bedre sentrumsutvikling fremover. Vi har ikke et godt nok tilbud i dag, fastslår Dimmen.

Hun legger ikke skjul på at en tunnel mellom Volda sentrum og Furene vil bety bompenger.

– Det ligger til grunn at det skal være bompenger i tunnelen. Bom i tunnelen er det beste for innbyggerne, forklarer ordfører Dimmen.

Sverre Leivdal, Arbeiderparti-leder
Sverre Leivdal (Ap). Foto: Benjamin Vorland Andersrød

Det er varaordfører Sverre Leivdal (Ap) enig i.

– De som bruker tunnelen, skal være med å betale for den. Det vil være mulig å kjøre rundt tunnelen dersom man vil unngå bom, sier Leivdal.

– Volda kommune går inn for strekningsvis innkreving. Det er ikke meningen at man skal betale for å komme seg til Volda sentrum. 

Strekningsvis innkreving betyr at det kun vil være bompenger gjennom tunnelen.

Kan hindre handelslekkasje

Høyre-leder Ivar-Otto Kristiansen
Ivar-Otto Kristiansen (H). Foto: Benjamin Vorland Andersrød

– På generell basis antar jeg at vi i Høyre bare vil ha bompenger gjennom tunnelen, sier Ivar-Otto Kristiansen. 

Han er leder i Volda Høyre. De har enda ikke diskutert saken innad i partiet. 

Likevel er Kristiansen tydelig på at Volda sentrum ikke skal omringes av bomstasjoner.

– De som kommer fra Stryn, Nordfjordeid og Hornindal vil ikke måtte betale bompenger for å kjøre inn til Volda sentrum. 

– Skal du krysse over til øyene eller til Ørsta, må du derimot betale. Det vil også bety at færre voldinger vil ha grunn til å reise til Ørsta for å handle, sier Kristiansen.

Bompenger er et krav

Kristelig Folkeparti mener at tiden ikke er inne for å ha en bestemt oppfatning av hvor bommene skal stå.

– Det skal Volda kommune avklare i samarbeid med Statens vegvesen så raskt som mulig, sier Arild Iversen, leder i Volda KrF.

I Nasjonal transportplan fra 2018–2029 kommer det frem at «Prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet». 

Med andre ord: Det blir ingen tunnel uten bompenger.

– At enkelte tilbyr bomfri Voldatunnel er det samme som at tunnelen aldri blir bygd, og at trafikken på E39 gjennom Volda for all framtid vil gå gjennom et trangt og kronglete Volda sentrum, skriver Iversen i den brennhete diskusjonen i Facebook-gruppa «Gi nytt liv til bygda vår».

– Om tunnelen ikke blir delfinansiert med bompenger, mister vi plassen vår i Nasjonal transportplan, utdyper Iversen til Nærnett.