– Responsen har vært helt ufattelig, jeg har aldri opplevd maken noe sted

FORNØYD EIER: For Willy Solvang har det gått over all forventning. Foto: Juni Hordvin Johnsen.
Langs fylkesvei 654 i Myrvåg ligger en liten og utradisjonell takeaway restaurant. Fullt hus kl 12 på en onsdag kan tyde på at Willy's Gourmet er svært populær.

På restauranten til Willy Solvang spesialiserer de seg på surdeigspizza og dagsfersk sushi, med retter som sashimipizza og wagyubiff-maki på menyen. Hvis det frister med noe lettere kan Willy også by på ferskt bakverk og kaffe.
– Utgangspunktet er retter og råvarer som jeg elsker selv. Når du lager noe som du virkelig elsker lager du mat med hjertet og da liker kundene også det du lager, sier Solvang.
Erfaren kokk

Solvang er kjent for mange som en svært dyktig kokk. Han har blant annet en tredjeplass i NM i kokkekunst, og jobbet for Bent Stiansen på Statholdergaarden i Oslo. Selv om korona gjorde at han ble permittert fra sin tidligere jobb som Food & Beverage-direktør , har han ikke ligget på latsiden. I mai 2020 startet han blant annet opp konseptet Snorrebuda Mat og Vinhus i Ulsteinvik og bestemte i desember i fjor at Willy's Gourmet skulle bli en realitet i Herøy. En takeawayrestaurant passer ypperlig i en restaurantbransje som er sterkt preget av restriksjoner.
– Man må bare bytte tenkemåte. Restaurantdriften er ikke det samme nå som det var for et år siden.


Først og fremst startet han bedriften da firmaet han jobbet i gikk konkurs. Ideen til restauranten startet i fjor sommer og i januar åpnet han dørene. Solvang så potensialet i beliggenheten nær veien og konseptet med sushi og pizza ble laget ut ifra hva slags utstyr som allerede fantes i lokalet i Myrvåg. I tillegg var det viktig å lage ordentlig kvalitetsmat. Derav navnet Willy's Gourmet.
–Gourmet betyr for meg at råvarene er ferske, at maten lages på bestilling og at rettene er av god kvalitet. Her ute må du også ha litt forskjellig på menyen for å fange flest kunder forteller han.

Strekker seg langt for kundene
Siden oppstart i januar har det vært stor pågang i restauranten. Forrige lørdag er en dag Solvang kommer til å huske godt.
– På lørdag var det et sånt trøkk at jeg nesten ikke husker noe av arbeidsdagen. Det var virkelig kjekt med så stor pågang, sier han.
Han forteller videre at de ikke rakk å gi beskjed til kundene om at kapasiteten var sprengt og at de ikke kunne levere flere bestillinger. Dermed måtte flere kunder gå tomhendt hjem. Da måtte restauranteier tenke alternativt.
– Vi skrev ned adressene og bestillingene til alle kundene som kom og ikke hadde fått beskjed om avbestillingene og så lagde vi ordrene senere på kvelden og kjørte fra dør til dør. Da var det mange blide fjes, sier Solvang.