HELE VERDEN: Rektor for Globalskolen, Lilli Brenne Røv, har elever i over 100 land over hele verden.

Lilli har til sammen 1200 elever i over hundre land

For personer som bor i utlandet med norsk statsborgerskap er opplæring i fagene KRLE, samfunnsfag og norsk ingen selvfølge, men rektor Lilli Brenne Røv og Gobalskolen sørger for at tilbudet er tilgjengelig uansett hvor man befinner seg i verden.

Publisert Sist oppdatert

– Vi i Globalskolen gir et tilbud til norske barn som bor i utlandet . Vi tilbyr alle mellom seks og 16 år undervisning i norsk, samfunnsfag og KRLE, sier rektor Lilli Brenne Røv.

Globalskolen, med hovedkontor i Volda, er et nettbasert undervisningstilbud som er skreddersydd for familier som er bosatt i utlandet. De tilbyr undervisning i fagene KRLE, samfunnsfag og norsk. Elevene ved skolen er barn som er bosatt i utlandet, som vil lære seg å beherske og utvikle norskkunnskapene sine, både skriftlig og muntlig, samt lære om norsk kultur og samfunnskunnskap.

Volda kommune har den siste tiden diskutert om kommunen skal ta over det fullverdige eierskapet av skolen. Per i dag er Globalskolen eid av fire forskjellige kommuner.

De som benytter seg av tilbudet til Globalskolen er barn som har norsk statsborgerskap, som enten har blitt født i utlandet eller har flyttet dit i ettertid med sine foreldre.

– Mange av de som går her har foreldre som er på oppdrag for den norske stat, som for eksempel for Utenriksdepartementet, Forsvaret eller de jobber for store konsern som Equinor, forklarer rektoren.

Begynte som pilotprosjekt

Globalskolens base er et sjarmerende rødt hus i Volda. Skolen har 25 ansatte, men de fleste holder ikke til her i bygda. Flere av lærerne har sine kontor hjemme, og de bor i ulike deler av landet.

MØTE-GLEDE: Det er ikke ofte de ansatte hos Globalskolen får mulighet til å møtes fysisk. (f.v.) Turi Ø. Rustøy, Marte Sande, Karin Kolås, Caroline Overaa og Elisabeth Mork.

Da skolen startet opp i 1998 var det kun 15 elever, i dag har de nøyaktig 1251 elever som bor i over 100 forskjellige land.

Det hele startet da Helge Standal, som var den første rektoren ved skolen, dro til Hellas med familien sent på 90-tallet. Helge tok et studium over internett, og tenkte at hvis han kunne gjøre det, hvorfor kunne ikke barna? På den tiden fikk barna sitt kunnskapsmateriell via faks og bøker fra lokale skoler.

Da han dro tilbake til Volda, la han ideen fram for AV-Senteret, som endte opp med å bli moderselskapet til Globalskolen. De dro til Utdanningsdepartementet og spurte om økonomisk støtte til ideen. Globalskolen ble et pilotprosjekt i fem år, før det gikk over til å bli en pioner innen fjernundervisning for barn. Antallet elever vokste hvert år. På det største hadde skolen over 1700 elever.

Skoleåret 2019/2020 lå gjennomføringsprosenten på hele 96 prosent.

Vant pris

– Vi har ikke karaktersystem slik som norske ungdoms- og videregående skoler. Dette er et supplement. De som returnerer til Norge, etter grunnskole og videregåendeskole i utlandet, og vil studere i Norge, må ta Bergenstesten. En test i norsk på høyere nivå, sier Lilli Brenne Røv.

– Vi har en time med norsk, og 30 minutter med samfunnsfag og KRLE i uken. Prinsippet er at du ikke skal bare lære norsk, men at elevene også skal lære hvem vi er i Norge og hva som skjer her til lands, fortsetter hun.

Mange av de internasjonale skolene har prøver og tester som går ut på avkryssing av faktaspørsmål, dette har Globalskolen også, men de prøver å stille mer åpne spørsmål som oppfordrer til egen tenkning, det å reflektere og ha egne meninger. Det er det ikke alle som er vant med, forklarer rektoren.

PLANLEGGING: For mange av de ansatte ved Globalskolen foregår planleggingen digitalt.

– Lærerne har jobbet hjemmefra og tatt i bruk midler som Zoom og Teams i flere år. Så da korona kom var det ikke stor endring i arbeidsdagen for mange i Globalskolen, forteller Lilli.

Undervisningen skjer elektronisk og er a-synkron. Det vil si at lærerne publiserer en leksjon, slik at elevene kan jobbe med den når det passer for dem. Elevene må ikke møte opp til faste timer ettersom det blir utfordringer med tidsforskjeller. Etter det har blitt gitt oppgaver, så får elevene personlige tilbakemeldinger.

PRISVINNER: Globalskolen tok med seg innovasjonspris under CanvasCon 2019.

Lilli forteller at flere av elevene og foreldrene har skrytt av den gode opplæringen, til tross for elektroniske skoletimer.

– Vi bruker Canvas. Vi har likt oppsett for alle trinn, slik at foreldre og elever lett kan tilpasse seg oppsettet uansett trinn. Vi hadde et eget system før, men vi byttet til Canvas for noen år siden og er veldig fornøyd med det, sier Lilli.

– Vi fikk CanvasCons innovasjons-pris i Barcelona i 2019. Vi var en av de få som var 100% nettskole og kun underviste barn. De fleste andre var fra universiteter og høyskoler, eller hadde både digital og fysisk undervisning, forteller rektoren.

– Da tenkte jeg: Yes! Endelig noen som syns dette er litt kult. Og Canvas er en anerkjent aktør, så det er ekstra gøy, avslutter hun med et smil.

Godt bånd med elevene

Toril Kalland har jobbet i Globalskolen siden 2008, og er i dag hovedlærer for femte trinn. Hun har tidligere jobbet 14 år på Volda ungdomsskole, men har nå gjort overgangen til mellomtrinnet for elever over hele verden.

– Jeg begynte i en mindre stilling i 2008, men etter ett år gikk jeg over til fulltid. Jeg har vært her siden den gang og trives veldig godt her, sier Toril.

Overgangen fra tradisjonell ungdomsskole til en digital læringsplattform er stor, men Toril forteller at det er noe hun trives godt med, til tross for at det er noe hun savner.

– Jeg savner jo den nærheten en lærer får med elevene når du ser dem fysisk hver dag. Men jeg og elevene får et overraskende tett bånd over nettet, og jeg lærer meg fort å kjenne dem, sier læreren for 5. trinn.

– Er det noen fordeler med digital skole?

– Det er ikke så mye bråk i «klasserommet», sier hun og ler.

DIGITAL HVERDAG: For lærer, Toril Kalland, er en digital hverdag normalt, også før koronapandemien.

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på læringsmodellen, både fra elever og foreldre. Det har også hendt at folk som har flyttet tilbake til Norge har fortalt oss at de skulle gjerne registrert barna sine hos Globalskolen, men var ikke klar over at vi eksisterte, forteller rektor Lilli.

Nye eiere?

Globalskolen har i de siste årene vært gjennom store forandringer. Skolen var tidligere et datterselskap av AV-Senteret i Volda, fram til senteret ble lagt ned våren 2020. I dag er skolen eid av fire kommuner, Volda-, Sykkylven-, Vanylven- og Sande kommune.

Nå har tre av de fire kommunene et ønske om å selge seg ut av eierskapet og ønsker at Volda kommune skal ta over det fullverdige eierskapet. Volda er kommunen med høyest andel av aksjer, og er bygda hvor skolen holder til.

– Vi ønsker å bli en del av Volda kommune. Vi har hovedkontoret vårt her og vi vil bli en del av den stolte skole-kommunen. Det er alltid en fordel for oss å være eid av en kommune ettersom vi får finansiering fra statsbudsjettet, sier Lilli Brenne Røv.

Globalskolen blir finansiert gjennom en egen post på statsbudsjettet, kompletterende undervisning. Dette betyr at finansieringen av Globalskolen ikke går via kommunen, slik som finaniseringen av grunnskolene gjør, men direkte overføringer fra Utdanningsdirektoratet. Dersom det blir kutt i finaniseringen må skolen jobbe politisk både lokalt, regionalt og nasjonalt. At Globalskolen har vært eid kommuner har de opplevd som positivt i denne sammenheng, forteller rektor Lilli Brenne Røv.

Forslaget skal opp til kommunestyremøte torsdag 30. september.

HJEMMEKJÆR: Lilli Brenner Røv ønsker at Globalskolen skal forbli i Volda kommune.
Powered by Labrador CMS