
Busstilbudet i Volda kan bli kuttet - lite framtidsrettet
Møre og Romsdal fylkeskommune er i høringer om å kutte i busstilbudet på kveldstid mellom Volda og Ørsta. For studentene kan det bety færre avganger og en mer krevende hverdag, i et tilbud mange allerede opplever som for dårlig.
VOLDA:
Det pågår nå høringer om et mulig kutt i busstilbudet i Volda. Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som avgjør om kuttene blir gjennomført.
– Jeg synes det er skummelt at utviklingen går i motsatt retning. Mange studenter kan ikke delta på sosiale aktiviteter, som å dra på Rokken, fordi bussrutene ikke passer. Det finnes mange studenter som av ulike grunner ikke har mulighet til å bo i Volda, og vi må ikke glemme at de eksisterer, sier Tale Rørvik Lejon, leder for studentparlamentet ved Høgskulen i Volda.
De foreslåtte kuttene rammer hovedsakelig kveldsavgangene, men nettopp disse rutene mener Lejon er avgjørende for at alle studentene skal kunne delta på sosiale aktiviteter utenom skoletid.
– Studentparlamentet er stemmen til studentene og vi vet at dette er en problemstilling for særlig pendlerstudenter, forteller Lejon.


I desember 2025 skal fylkestinget bestemme om det blir kutt i bussrutene. Eventuelle endringer trer i kraft 1. mai 2026
Seksjonsleder for Fram Drift, Harald Harstad, forteller at Møre og Romsdal fylkeskommune er i en utfordrende økonomisk situasjon, og at fylkespolitikerne derfor har vedtatt å redusere bussdriften i de fleste kommuner.
– Reduksjonen i Ørsta/Volda gjelder sein ettermiddag, kveld og sommer. Få benytter disse tilbudene, så konsekvensene blir ikke så store. Det vil fortsatt være et tilbud mellom Ørsta og Volda på kveld og i sommer, men det kan bli redusert. Hadde flere brukt busstilbudet, ville det ikke vært foreslått kutt, svarer Harstad
Lederen for Studentparlamentet ved Høgskulen i Volda mener at busstilbudet allerede er for dårlig, og at det burde styrkes – ikke kuttes. Hva er deres kommentar til dette?
– Vi er ikke kjent med disse uttalelsene, men busstilbudet kunne ha vært mye bedre, og mange flere burde ha brukt bussen, avslutter Harstad.