BEGRENSET: IPadene elevene bruker er satt opp på en måte slik at enkelte innstillinger er låst. Skjermtid er en av disse.

Ingen skjermgaranti

Elever får utlevert IPad fra skolen allerede i første klasse. Verken skolene eller IKT-Søre Sunnmøre kan garantere at elever ikke kan bli eksponert for skadelig innhold.

Publisert Sist oppdatert
SSIKT: Det er oppvekstsektoren i kommunen som definerer hvilke apper som skal være tilgjengelige

SØRE SUNNMØRE: IKT-Søre Sunnmøre (SSIKT) har ansvaret for å sette opp sikkerhetssystemet til elevenes IPader.

Nettbrettene elevene tar i bruk er regulert gjennom blant annet “mobile device management” og nettverket skolen bruker. Det skal begrense nettsider som inneholder seksualisert, voldelig innhold og gambling. Likevel kan ikke SSIKT garantere at systemet ikke har smutthull.

– Innholdsfiltreringen er sentralt styrt og elever kan ikke slå den av. Vi kan ikke garantere hundre prosent at alt skadelig innhold blir blokkert, forteller Sindre Molte Riisøen, IT-konsulent ved SSIKT.

Ingen garanti

AVDELINGSLEDER: Lene Nupen forteller at de aktivt jobber for at elevene skal holde seg innenfor de rammene som er satt.

Volda kommune forteller at de har hatt en omfattende kursing av lærere som skal jobbe tett på elever når de tar i bruk IPad i skolen. De kan dog ikke være sikker på at elevene bare bruker iPadene til skolearbeid.

Avdelingsleder ved sektor oppvekst i Volda kommune, Lene Nupen, forteller at de ikke kan være sikker på hva iPadene blir brukt til.

– Det er mulig å legge inn ekstra sperrer for konkrete nettsteder slik det blant annet er gjort med Snapchat eller lage unntak dersom noe blir feilaktig blokkert.

SSIKT hevder at de ikke kan garantere at innholdsfiltreringen er hundre prosent sikkert. Hva tenker du om det?

– Det er ikke så mye på nett som er hundre prosent, så vi må leve med å være i stadig jakt å sikre godt nok.

Nupen legger til at skolen aldri kan garantere hva IPadene blir brukt til og legger delvis ansvaret over på elevene.

– Skolen kan aldri kontrollere at eleven sin IPad bare blir brukt til skolearbeid. Det er en øvelse for elevene å bruke redskapene som er tilgjengelig til det som er forventet, sier Nupen.

KOMMUNALSJEF: Sølvi Lillebø Remøy kan ikke garantere at Ipad bare blir brukt til skolearbeid.

Heller ikke kommunalsjef i Herøy kommune, Sølvi Lillebø Remøy kan garantere at elevenes IPader bare kan bli brukt til skolearbeid.

– Det er selvfølgelig ikke noe skolen kan garantere, sier Remøy.

Remøy understreker at hun ikke kan svare på detaljer omkring nettsidene elevene har tilgang til.

Ifølge SSIKT er det kommunene og skolene som er ansvarlige for bruken av systemet. IKT-avdelingen fungerer hovedsakelig som leverandør for oppsettet av systemet, men det er likevel et fordelt ansvar dersom det skulle skje en systemsvikt.

Foreldre satt ut av spill

SSIKT har satt opp nettbrettene slik at enkelte innstillinger er låst, og dermed kan verken elever eller foreldre kan endre de. En av disse er funksjonen “skjermtid” som blant annet kan styre tidsbruken på iPaden. Dette er dermed et hinder for foreldre som ønsker å kontrollere hvor mye tid barna kan bruke til underholdning eller annet tidsfordriv på nettbrettet sitt.

– Skjermtid kan ikke aktiveres av foreldre siden det krever at restriksjoner på IPaden ikke er låst ned, forteller Riisøen.

Foresatte har en mulighet, men den kan koste dyrt. For dersom de foresatte virkelig ønsker å aktivere skjermtid kreves det at oppsettet IKT-avdelingen har satt opp låses opp. For en gjennomsnittlig teknisk dyktig foresatte er det da fare for å overse noen av de nødvendige restriksjonene som må settes opp.

– Aktivering av skjermtid vil kreve at vi låser opp restriksjonene på IPadene og hver enkelt IPad må administreres selvstendig, sier Riisøen

BESTEMT: Kari Flø og Ørsta kommune går i mot strømmen og beholder PC i grunnskolen.

Et bevisst valg

Til tross for at de fleste kommunene på søre Sunnmøre har innført IPad i grunnskolen, har Ørsta kommune valgt å holde fast på PC. Digitaliseringen er med andre ord ikke noe som tvinger kommunene til å innføre nye digitale læringsmiddel.

Ørsta har besluttet at skolene skal bruke Chromebook gjennom hele grunnskolen.

– Vi opplever vi at det har vært veldig trygt med tanke på elevenes sikkerhet, forteller kommunalsjef Kari Flø.

Powered by Labrador CMS